
Portret: Andy Hoek scrummaster extraordinaire
Andy Hoek, bijzondere scrummaster. Hij verbetert het klantcontact en maakte een prijswinnende film. Hij wil later venture capitalist worden, houdt van gadgets en streeft naar een eigen satelliet.
Andy Hoek, bijzondere scrummaster. Hij verbetert het klantcontact en maakte een prijswinnende film. Hij wil later venture capitalist worden, houdt van gadgets en streeft naar een eigen satelliet.
Hey, een nieuw sociaal netwerk! Altijd leuk voor een early adopter zoals ik. Naast Twitter, Facebook, Path en al het andere sociale mediageweld is er nu Ello. In hun manifesto (onder het charmant getitelde WTF) vertellen de makers dat hun ambitie is om een sociaal netwerk te creëren dat mooi, simpel en transparant is en daarnaast vrij van advertenties, en dat rekening houdt met de privacy van gebruikers.
Het volgende geluidsfragment van een pijnlijk gesprek tussen een boze klant en een medewerker van de klantenservice van Comcast is de afgelopen dagen viraal gegaan. (Beluister hier: Comcast service fail). Ryan Block wilde zijn internet abonnement bij Comcast beëindigen en overstappen naar een andere aanbieder maar de medewerker stelt alles in het werk om dit te voorkomen. Het gesprek duurde ongeveer twintig minuten en de laatste acht daarvan zijn door Ryan opgenomen en op Soundcloud gezet. In een statement laat Comcast weten dat de medewerkers van de klantenservice niet zo opgeleid worden, maar ik heb zo mijn twijfels.
Stel je voor: je nieuwe app is een groot succes en je hebt 100.000 downloads te pakken! Feest! Stel je ook voor dat elke maand één procent van je gebruikers een vraag over je app heeft, dat zijn 250 vragen per week. Daar niet of slecht op reageren is killing voor je business. Klanten krijgen geen reactie, voelen zich niet gehoord, stoppen met je app te gebruiken en gaan klagen op social media en laten slechte reviews achter in de app stores. Potentiële gebruikers zien dat en besluiten om niet jouw app maar die van de concurrent te downloaden. Het gevolg: groei stagneert, een slechte reputatie en het einde van je app. Hoe richt je de klantenservice in om dit te voorkomen?
Vorige week heb ik €4,96 uitgegeven aan advertenties op Facebook. Mijn doelstelling was om de naamsbekendheid van Invalshoek te verhogen en om meer social proof voor het merk op te bouwen. Hoe meer likes op een pagina, hoe meer het merk vertrouwd wordt. Dit zijn dus branding doelstellingen en geen conversie doelstellingen. Om die reden zat er ook geen ‘call to action’ in het bericht op Facebook.
Ephemeral messaging, is daar eigenlijk een goede Nederlandse term voor? Google Translate biedt geen uitkomst in ieder geval. Ephemeral messaging apps zijn diensten waarbij de berichten slechts kortstondig voor de ontvanger zichtbaar zijn en daarna voor eeuwig verdwijnen.
Er is een tegengeluid aan het ontstaan tegen grote sociale netwerken zoals Facebook, Linkedin en Google+. Deze netwerken vragen je om je echte naam en gegevens te delen en willen zo de digitale laag van de echte wereld vormen.
Het klinkt je wellicht als een saai onderwerp in de oren, maar veiligheid, security en privacy zijn wel degelijk belangrijke onderwerpen om het vertrouwen van je klanten te winnen.
Pinterest begint met een advertentieprogramma waarmee merken hun pins kunnen promoten in de ‘zoek’ en ‘categorie’ pagina’s van de website. Pinterest was altijd al een mooie plek om hun visuele content te promoten en met deze vorm van ‘native advertising’ zal dat alleen maar toenemen.
The Internet’s Own Boy is een documentaire over Aaron Swartz, mede-oprichter van Reddit en een van de bedenkers van RSS. Swartz pleegde zelfmoord op 11 januari 2013 nadat hij aangeklaagd was voor het illegaal downloaden van academische artikelen van MIT.