Sales Enablement

Verhoog omzet en verbeter de productiviteit van je verkoop

Sales enablement is een nieuwe term in B2B marketing en sales. Met sales enablement help je jouw verkopers aan de processen, content en tools waardoor ze beter hun werk kunnen doen. Oftewel hiermee maak je het je verkopers makkelijker om te verkopen, en verbeter je de ervaring van je leads waardoor ze sneller kopen.

Waarom kiezen voor sales enablement?

Er zijn vier belangrijke redenen om van sales enablement gebruik te maken:

  • Presentaties, pitchdecks, case studies en offertes die leads overtuigen om klant te worden
  • Eenduidige salesprocessen die zorgen voor meetbare resultaten
  • Geïntegreerde campagnes tussen marketing en sales
  • Training & coaching om je salesteam betere methoden en technieken aan te leren
Download nu het Invalshoek Sales Handboek

Artikelen op ons blog over sales enablement

Zes vragen om zakelijke pijnpunten te ontdekken

Ooit weleens tijd doorgebracht met een lead die uiteindelijk niet kocht? Natuurlijk, zoals iedereen in sales. Is het leuk? Nee, dat is het niet. Verkopen aan leads die uiteindelijk niet kopen is een verspilling van tijd, geld en energie. Idealiter hebben je leads het budget en mandaat om je oplossing te kunnen kopen. Maar nog belangrijker dan budget en mandaat zijn duidelijke zakelijke pijnpunten bij het bedrijf. Want zonder pijnpunten is er geen behoefte aan een oplossing. En daardoor zullen ze nooit bij je kopen. Aan verkopers dus de taak om zakelijke pijnpunten bij potentiële klanten zo snel mogelijk te ontdekken.

Artikel lezen

Zes vragen om zakelijke pijnpunten te ontdekken
Zeven online opslag diensten voor zakelijke bestanden

Zeven online opslag diensten voor zakelijke bestanden

Voor veel bedrijven heeft het online opslaan van zakelijke bestanden de traditionele opslag op eigen servers vervangen. Er zijn vele aanbieders van online opslag, daarom is het belangrijk om de juiste keuze tussen deze diensten te maken. Je moet daarbij een balans vinden tussen capaciteit, bandbreedte en prijs. Terwijl de veiligheid van je bestanden natuurlijk ook zeer belangrijk is. In dit overzicht een aantal van de grootste diensten voor online opslag van je zakelijke bestanden.

Artikel lezen

Zeven technieken om een deal te sluiten

De vaardigheid om een deal te sluiten is een van de belangrijkste vaardigheden van elke verkoper. Van professionals in sales wordt verwacht dat ze voor zoveel mogelijk omzet zorgen, en daarom zijn er in de loop der tijd veel technieken ontwikkeld die helpen bij het sluiten van deals. In dit artikel zeven technieken die je helpen om meer deals te sluiten, zodat ook jij je omzetdoelstellingen haalt!

Artikel lezen

Zeven technieken om een deal te sluiten
Waarom telemarketing nog steeds belangrijk is

Waarom telemarketing nog steeds belangrijk is

Een van de meest onderschatte marketing en sales kanalen is de telefoon. Regelmatig wordt aangekondigd dat telemarketing is overleden, maar nog steeds blijft het een van de meest effectieve manieren om een relatie op te bouwen met je klanten en leads. Telemarketing is een perfecte methode om leads te kwalificeren, verkoopafspraken te maken of om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Door het inzetten van telemarketing maak je direct contact met je relaties. Maar hoe begin je met telemarketing zonder meteen een callcenter in te schakelen?

Artikel lezen

Vijf misverstanden over sales productiviteit

Bij sales gaat het om productiviteit, of je nou sales manager, account specialist of inside sales agent bent. Want meer sales betekend meer omzet. Daarnaast wil je je sales doelstellingen halen en overtreffen, en dat het liefst zo snel mogelijk zodat je elk kwartaal je quotum haalt. Toch zijn er veel misverstanden over sales productiviteit. In dit artikel gaan we op vijf van deze misverstanden in.

Artikel lezen

Vijf misverstanden over sales productiviteit
Negen alternatieven voor

Negen alternatieven voor "We horen graag van u!"

Potentiële klanten krijgen te maken met zoveel sales mensen die contact met ze willen, dat het belangrijk is om je berichten fris, helder en opvallend te houden. Een manier om dit te bereiken is door saaie, afgezaagde zinnen zoals "We horen graag van u!" te vervangen door originelere alternatieven zoals "Ik stel uw snelle antwoord zeer op prijs!".

Artikel lezen

Zo reageer je op "Ik denk er nog even over na"

Soms investeer je een hoop tijd, geld en energie in een kans op een potentiële klant, maar dan zegt hij of zij: "Ik denk er nog even over na." Wat kan je dan doen? Wellicht is het belangrijk eerst toe te lichten wat je vooral niét moet doen dan. Vaak genoeg stemmen sales medewerkers te gemakkelijk in met het uitstellen van de beslissing en nemen ze later weer contact op. Het gevolg is dat deals worden uitgesteld, of helemaal niet meer gesloten worden.

Artikel lezen

Zo reageer je op
Vijf redenen waarom je leads niet van je kopen

Vijf redenen waarom je leads niet van je kopen

Je zal nooit 100% van je beoogde deals daadwerkelijk sluiten, maar als leads telkens niet kopen van je dan zal daar toch een reden achter zitten. Maar wat zijn deze redenen? In dit artikel vind je een overzicht van een aantal van de meest voorkomende in B2B sales!

Artikel lezen

Prospecting: de kunst van het vinden van nieuwe klanten

Prospecting is het proces voor het vinden van nieuwe leads en potentiële klanten met het doel om nieuwe business te genereren. Tijdens de prospecting fase gaan verkopers actief op zoek naar nieuwe klanten op basis van een propositie, doelgroep en persona’s. Het is de eerste fase van het salesproces waarin van leads, contacten en opportunities worden gemaakt. Of waarin leads juist afgekwalificeerd worden. Over het algemeen is het bij B2B sales het eerste moment waarin een potentiële klant persoonlijk contact heeft met een verkoper van je bedrijf. Prospecting is het grondwerk van sales. Het einddoel is nieuwe business, maar het korte termijn doel is het leggen van de relatie met een lead.

Artikel lezen

Prospecting: de kunst van het vinden van nieuwe klanten
De deal sluiten: zeven veelgemaakte fouten door verkopers

De deal sluiten: zeven veelgemaakte fouten door verkopers

Het uiteindelijke doel van elk salestraject is het sluiten van een deal. Maar dit is vanzelfsprekend ook het meeste uitdagende deel van verkopen. Veel verkopers hebben de neiging om gedrag te vertonen dat niet helpt om deals te sluiten. Bijvoorbeeld uit onderzekerheid of uit angst de deal te verliezen. In dit artikel een aantal van deze eigenschappen.

Artikel lezen

SPIN Selling: in vier stappen naar een deal

SPIN selling is een variant op consultative selling bedacht door Neil Rackham en bekend geworden in zijn boek ‘SPIN Selling‘ uit 1988. Hierin presenteert hij vier fases in een verkoopgesprek die bijdragen aan een succesvolle deal. Deze vier fases zijn: situation, problem, implication en need-payoff. In dit artikel gaan we dieper in op deze vier fases in het SPIN selling patroon.

Artikel lezen

SPIN Selling: in vier stappen naar een deal
Stop met je sales pitch, start met luisteren naar je leads

Stop met je sales pitch, start met luisteren naar je leads

Het klassieke beeld van een verkoper is iemand met een gelikt verhaal die altijd klaar staat om zijn product te pitchen. Door middel van een gelikt verhaal weet hij iedereen te overtuigen. Maar in de praktijk werkt sales heel anders. De kunst is niet om met een gladde sales pitch je product aan de man te helpen, maar om te ontdekken wat nu echt belangrijk is voor je leads. En daarvoor werkt een sales pitch dus juist niet.

Artikel lezen

Het recept voor een overtuigende case study

Het vertrouwen van je leads winnen is een pittige uitdaging. Je moet ze overtuigen dat je de oplossing voor hun uitdagingen hebt, en dat die oplossing daadwerkelijk werkt. Je kan wel zeggen dat je de beste oplossing hebt maar waarom zou je geloofd worden zonder een overtuigend stuk bewijs daarvoor? De beste manier om dat bewijs te leveren is met een overtuigende case study.

Artikel lezen

Het recept voor een overtuigende case study
Wat te doen wanneer het aantal leads achterblijft?

Wat te doen wanneer het aantal leads achterblijft?

Een goed gevulde pipeline met leads is doorslaggevend voor je succes in sales. En omdat niet elke lead uiteindelijk een klant zal worden heb je er wel voldoende nodig. Als je daarnaast leads van goede kwaliteit hebt dan zal je sneller deals sluiten, die bovendien een hogere dealwaarde hebben. Je hebt natuurlijk wel genoeg leads nodig voor de omzet en groei van je bedrijf. Dus wat kan je doen als het aantal leads achterblijft op je verwachtingen?

Artikel lezen

Zes zeer slechte opmerkingen tijdens een verkoopgesprek

In het artikel ‘Vijftien goede vragen om te stellen tijdens het salesproces‘ gaven we voorbeelden van goede vragen om te stellen tijdens een verkoopgesprek. Maar er zijn ook opmerkingen die ervoor zorgen dat je verkoopgesprek meteen mislukt. In dit artikel een aantal van zulke opmerking zodat je weet wat je moet ontwijken.

Artikel lezen

Zes zeer slechte opmerkingen tijdens een verkoopgesprek
Consultative selling: eerst helpen en daarna verkopen

Consultative selling: eerst helpen en daarna verkopen

Consultative selling is een gestructureerde sales methode waarbij wordt geholpen met het identificeren van het probleem voordat een aanbod wordt gedaan. In tegenstelling tot traditionele verkooptechnieken ligt de nadruk op de relatie en het oplossen van een probleem en niet op de pitch en de eigenschappen van het product. Het doel is dus niet om meteen je product te verkopen, maar om een probleem te vinden dat je voor de klant kan oplossen. In dit artikel krijg je antwoord op de vraag: 'Wat is consultative selling?'.

Artikel lezen

Leadkwalificatie: met de juiste lead in gesprek

Leadkwalificatie criteria zijn de eigenschappen op basis waarvan je een inschatting maakt of een lead klaar is voor een aankoop. Een minimale kwalificatie is bijvoorbeeld het hebben van het telefoonnummer van een organisatie, maar idealiter weet je al meer over een lead voordat je een salestraject start. Er zijn een aantal modellen die je kan gebruiken om leads te kwalificeren. In dit artikel gaan we dieper in op zes leadkwalificatie modellen.

Artikel lezen

Leadkwalificatie: met de juiste lead in gesprek
Vijftien goede vragen om te stellen tijdens het salesproces

Vijftien goede vragen om te stellen tijdens het salesproces

Verkopen is je klant leren kennen en ontdekken wat de behoeften zijn; dat is alle kennis die je nodig hebt om het juiste voorstel te doen. Om het winnende voorstel te doen moet je dus niet praten, je moet luisteren. En om te zorgen dat de juiste dingen verteld worden moet je de juiste vragen stellen. De juiste vragen stellen is dus essentieel om meer resultaat uit je salesproces te halen.

Artikel lezen

Slechte eigenschappen waardoor je verkopers opdringerig over kunnen komen

Verkopers hebben doorgaans een slechte reputatie, wat erg jammer is want het zijn de mensen die uiteindelijk je omzet binnenhalen. Vanwaar deze slechte reputatie dan? Vaak is dit omdat verkopers drammerig of opdringerig over kunnen komen. Het is zeker geen slechte eigenschap als je enthousiast bent over het product dat je probeert te verkopen, maar schrik je leads niet af door 'weer zo’n irritante verkoper' te zijn.

Artikel lezen

Slechte eigenschappen waardoor je verkopers opdringerig over kunnen komen

Sales enablement bureau in Amsterdam

Wij zijn een marketing bureau in Amsterdam gespecialiseerd in sales enablement. Wij helpen zakelijke dienstverleners met het genereren van leads, het vinden van nieuwe klanten en het sluiten van sales deals. Daarnaast helpen we B2B bedrijven met marketing automation, account based marketing, e-mail marketing en online adverteren. Invalshoek is Gold Partner van HubSpot.

Gesprek inplannen

Klaar om te beginnen?

Wil je meer weten over sales enablement en hoe je het kan inzetten voor jouw bedrijf? Plan dan nu een vrijblijvend gesprek met ons in!

Artikelen in je inbox?

De Invalshoek nieuwsbrief zit vol met tips over marketing, sales en CRM!