Acht tips voor een goede landingspagina

Landingspagina’s zijn een belangrijk onderdeel van je inbound marketing strategie. Dit komt omdat je met deze pagina’s op je website leads genereert. In ruil voor een ebook, whitepaper, toegang tot een webinar of event of een andere lead magnet laten bezoekers hun gegevens achter zodat je ze kan identificeren. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken staat een landingspagina los van de navigatie van je website een heeft slechts één duidelijk doel. In dit artikel acht tips om de conversie van je landingspagina’s zo hoog mogelijk te maken.

Geen navigatie of menu’s

Een belangrijke eigenschap van een goede landingspagina is dat ze gericht zijn op een duidelijk doel. Om daarvoor te zorgen is het belangrijk dat ze zo min mogelijk afleiding hebben. Daarom is het verstandig om afleidende elementen zoals navigatie en menu’s niet op landingspagina’s te plaatsen. Op je website is het belangrijk dat bezoekers kunnen navigeren en zo meer te leren over je bedrijf en je producten. Op een landingspagina gaat het echter om één enkele transactie en is navigeren dus niet nodig.

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Handboek [Download Nu]

Verleidelijke kopteksten

Zorg voor kopteksten die meteen de aandacht van je bezoekers trekken en die duidelijk communiceren wat het aanbod op de landingspagina is. Maak de teksten persoonlijk en laat duidelijk weten wat de voordelen van je aanbod zijn en richt je op de voordelen in plaats van de eigenschappen van je aanbod.

Scanbare content

Bezoekers komen niet op een landingspagina om uitgebreid je aanbod te studeren, daar zijn andere pagina’s op je website voor. Daarom is het belangrijk dat je teksten makkelijk te scannen zijn en meteen duidelijk is wat er wordt bedoeld.

Geen overbodige foto’s of video’s

Elke afbeelding, foto of video moet bijdragen aan het duidelijk maken van je aanbod. Als het niet bijdraagt aan dit doel, plaats het dan niet. Net zoals als bij teksten gaat het ook bij de visuals om de focus op het aanbod van de pagina. Vermijd dus sfeerbeelden en richt je op je aanbod.

Geoptimaliseerd voor mobiel, tablet en desktop

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je landingspagina’s er zowel op mobiel, tablet als desktop goed uitzien en goed functioneren. Het verschilt een beetje van branche tot branche, maar gemiddeld wordt ongeveer de helft van de webpagina’s op een mobiel op tablet bezocht en iets meer dan 40% op desktop. (Bron: Smart Insights)

Geoptimaliseerd formulier

Het formulier is het belangrijkste onderdeel van je landingspagina, want hier vindt de conversie plaats. Vraag daarom niet meer informatie dan nodig is en zorg ervoor dat duidelijk is waarom je deze informatie nodig hebt. Zorg ervoor dat duidelijk is welke velden verplicht zijn en welke niet. Daarnaast is het belangrijk dat foutmeldingen duidelijk zijn zodat bezoekers weten wat ze moeten doen als er iets mis gaat. Denk ook goed na over de kwaliteit van je leads in verhouding tot de conversie. Het kan de moeite waard zijn een lagere conversie te accepteren als daardoor je leads waardevoller worden en het uiteindelijk betere deals oplevert.

Duidelijke call-to-action

Goede landingspagina’s bevatten geen call-to-action knoppen met teksten als ‘download’ of ‘submit’. Zorg dat de tekst aansluit op het aanbod en verleidt tot het nemen van actie. En zorg er bovendien voor dat de knop opvalt met een kleur die contrasteert met de rest van de pagina.

Richt je landingspagina’s op een duidelijke doelgroep

Zorg er bij het ontwikkelen van je landingspagina voor dat je een duidelijke doelgroep voor ogen hebt. Als je meerdere doelgroepen wil bereiken maak dan voor elk een aparte pagina. Zo zorg je ervoor dat je aanbod en doelgroep optimaal op elkaar aansluiten. Bij een landingspagina gaat het om focus en een duidelijk doel. Om het uitvoeren van één enkele transactie om zo leads te verzamelen of te verrijken. Doe dus niks dat niet aan dat doel bijdraagt. Heb jij nog tips voor een goede landingspagina? Deel ze dan in de reacties onder dit artikel!

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Wil je weten hoe we INSTRKTIV helpen met online marketing? Lees dan nu de case study!