Content marketing: de zes belangrijkste KPI's

Wat is content marketing? De belangrijkste kwaliteit van content marketing is het genereren van leads bij een specifieke doelgroep door het aanbieden van relevante en kwalitatieve content. Maar hoe heb je in de gaten dat je dit doel ook daadwerkelijk aan het bereiken bent? Dat doe je door de juiste key performance indicators (KPI’s) te gebruiken en deze scherp in de gaten te houden. Dit proces is te omschrijven aan de hand van het ‘marketing funnel’ concept, een metaforische ‘trechter’ waardoor het marketing proces loopt.

 

De bovenkant van de marketing funnel

De content marketing KPI’s in deze fase gaan over het creëren van bewustzijn voor je merk en producten. Denk daarbij aan non-branded verkeer vanuit zoekmachines en daarnaast aan organisch verkeer vanuit social media.

1. Gemiddelde positie van non-branded zoekwoorden

Dit zijn zoekwoorden op Google die niet je bedrijfsnaam bevatten. Dit is waar SEO en content marketing elkaar vinden. Het doel hiervan is dat je content zo goed mogelijk gevonden wordt door je doelgroep op voor hun relevante zoekwoorden in online zoekmachines.

2. Percentage van organische bezoekers op je website

Zonder verkeer naar je website zal je geen leads genereren. Daarom is het belangrijke dat zoveel mogelijk bezoekers je website op organische wijze weten te vinden (dat wil zeggen, zonder dat je advertenties gebruikt). Hierbij kan je denken aan verkeer vanuit zoekmachines, verwijzingen van andere websites en door doorklikken via social media.

Het midden van de marketing funnel

3. Aantal nieuwe leads

Dit is het percentage van het verkeer naar je websites dat hun gegevens daar achterlaat, bijvoorbeeld voor de download van een e-book of doordat ze zich inschrijven voor je e-mail nieuwsbrief. Hoe meer bezoekers je hiertoe kan verleiden hoe meer leads je aan het genereren bent. Dit laat zien dat ze niet alleen interesse hebben in de content die je aanbiedt, maar dat ze die ook waardevol achten en er graag meer over zouden willen lezen.

4. Nieuwe marketing qualified leads

Niet alle leads zijn gelijk. Je zal ook leads genereren die bij de concurrent werken, studenten, mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan, enzovoort. Het is fijn dat ze interesse hebben in je content, maar deze leads zullen uiteindelijk niet voor omzet gaan zorgen. Om te weten welke leads wel niet niet relevant zijn kun je ze kwalificeren. De leads die gekwalificeerd zijn volgens marketing worden marketing qualified leads genoemd. Dit zijn de leads die door marketing aan sales worden aangeboden om verder opgevolgd te worden.

Lees hier meer over leadkwalificatie.

De onderkant van de marketing funnel

5. Gegenereerde pipeline

Dit is de geschatte/verwachte omzet van de leads die je hebt gegenereerd voordat ze een opportunity bij sales werden. Wat deze fase in de marketing funnel vertelt, is hoe effectief je content marketing is geweest voor het creëren van nieuwe opportunities.

6. Gegenereerde omzet

Het einddoel van al je commerciële activiteiten is het creëren van zoveel mogelijk omzet. Hoe meer van je omzet toegewezen kan worden aan het content marketing proces, hoe effectiever je het inzet is gebleken.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Content marketing is een essentieel onderdeel van inbound marketing. Wil je meer weten van inbound marketing? Lees dan het artikel ‘De basis voor succesvolle inbound marketing’