Marketingstrategie ontwikkelen & uitvoeren
Waarschijnlijk vindt een groot deel van je marketingstrategie tegenwoordig digitaal plaats. Maar wanneer je een bedrijf laat groeien, kan dit steeds veranderende digitale landschap snel overweldigend worden. Hoe kan je, naast een hoop andere verantwoordelijkheden en taken, ook op efficiënte wijze een flexibele digitale marketingstrategie creëren, verfijnen en onderhouden?
Inhoudsopgave
- Wat is een marketingstrategie?
- Strategie vs. tactiek
- Wat is een digitale marketingstrategie?
- Wat is een digitale marketingcampagne?
- Hoe creëer je een digitale marketingstrategie?
- Digitale marketing tactieken
- Marketingstrategie document
- Voorbeelden van digitale marketingcampagnes
- Creëer betere marketingstrategieën die je digitale zichtbaarheid vergroten
In het kort
Dit artikel beschrijft het belang van een effectieve marketingstrategie voor bedrijven en organisaties. Het bespreekt hoe een marketingstrategie kan worden gebruikt om de doelen en doelstellingen van een bedrijf te bereiken door de juiste doelgroep te bereiken, de juiste boodschap te communiceren en de juiste kanalen te gebruiken. Het artikel legt uit hoe een marketingstrategie moet worden afgestemd op de behoeften en kenmerken van de doelgroep, en hoe het kan helpen bij het opbouwen van een sterk merk en het genereren van leads. Het eindigt met de conclusie dat een effectieve marketingstrategie cruciaal is voor het succes van een bedrijf en dat het regelmatig moet worden beoordeeld en aangepast om de beste resultaten te behalen.
Wat is een marketingstrategie?
Een marketingstrategie is een plan om een specifiek marketing gerelateerd doel (of meerdere doelen) op een gerichte en haalbare manier te bereiken. Het houdt rekening met wat je bedrijf momenteel goed doet en wat je mist met betrekking tot het doel dat je stelt, zodat de kans groter is dat je het bereikt.
Strategie vs. tactiek
Een strategie is de bestemming, het haalbare, gerichte plan om je doel te bereiken. Tactieken zijn concrete en haalbare stappen binnen je strategie die ervoor zorgen dat je je doel bereikt.
Of het nou marketing betreft of niet, elke strategie bestaat uit drie delen:
- Een diagnose van de uitdaging waarmee je te maken hebt
- Een beleid om deze uitdaging aan te gaan
- Een reeks gerichte acties die nodig zijn om het beleid te verwezenlijken
Afhankelijk van de schaal van je bedrijf, kan je marketingstrategie uit verschillende delen bestaan, elk met verschillende doelen. Daardoor kan het soms wel onoverzichtelijk en ontmoedigend zijn om aan je strategie te werken.
Dus als je je ooit overweldigd voelt door je marketingstrategie, raadpleeg dan deze drie stappen om gefocust te blijven op het bereiken van je doelstellingen.
Laten we nu eens kijken naar de digitale marketingstrategie.
Wat is een digitale marketingstrategie?
Een digitale marketingstrategie is een plan voor het opzetten van een online aanwezigheid via online kanalen zoals organische zoek manieren, sociale media, betaalde advertenties en andere webgebaseerde media zoals je website. Het doel van digitale marketingstrategieën is om de bekendheid van je bedrijf te vergroten en nieuwe klanten voor je merk aan te trekken.
Een sterke digitale marketingstrategie helpt je bedrijf specifieke digitale doelen te bereiken via zorgvuldig geselecteerde media. Net als bij marketingstrategieën versus marketingtactieken, worden ook "digitale marketingstrategie" en "digitale marketing campagne" vaak verwisseld. Dus, waarin verschillen ze?
Wat is een digitale marketing campagne?
Digitale marketingcampagnes zijn de bouwstenen van je digitale marketingstrategie die je naar een specifiek einddoel helpen.
Als het overkoepelende doel van je digitale marketingstrategie bijvoorbeeld is om meer leads te genereren via sociale media, kan je een digitale marketingcampagne op Twitter voeren. Je kan de best presterende content van je bedrijf op Twitter delen om meer leads te genereren via het kanaal.
Hoe creëer je een digitale marketingstrategie?
Gebruik dit model voor het ontwikkelen van je marketingstrategie:
- Bouw je buyer personas
- Identificeer je doelen en de digitale marketing tools die je nodig hebt
- Evalueer je huidige marketing kanalen
- Controleer en plan je owned media campagnes
- Controleer en plan je earned media campagnes
- Monitor en plan je paid media campagnes
- Stel je digitale marketing campagne samen
Bouw je buyer personas
Voor elke marketingstrategie, digitaal of niet, moet je weten wié je market. De beste digitale marketingstrategieën zijn gebaseerd op gedetailleerde buyer persona's. De eerste stap is om deze te creëren.
Buyer persona's vertegenwoordigen je ideale klant(en) en kunnen worden gecreëerd door de doelgroep van je bedrijf te onderzoeken, te onderzoeken en te interviewen.
Maar wat voor soort informatie moet je verzamelen voor je eigen buyer persona(s) om je digitale marketingstrategie te onderbouwen?
Dat hangt af van je bedrijf. Het zal waarschijnlijk variëren, afhankelijk van of je B2B of B2C bent of van het soort product dat je verkoopt en de prijs ervan.
Hier zijn enkele uitgangspunten die je kunt verfijnen en afstemmen op je specifieke bedrijf.
Kwantitatieve en demografische informatie
Locatie: gebruik webanalyse tools om gemakkelijk te identificeren vanaf welke kanalen je websiteverkeer afkomstig is.
Leeftijd: Afhankelijk van je bedrijf kan dit al dan niet relevante informatie zijn. Maar als dat zo is, kan je deze gegevens het beste verzamelen door trends in je bestaande prospect- en contact database te identificeren.
Inkomen: Het is het beste om gevoelige informatie, zoals persoonlijk inkomen, te verzamelen door middel van onderzoeksinterviews, aangezien mensen deze gegevens misschien niet willen delen via online formulieren.
Functietitel: dit is iets waarvan je een globaal beeld kunt krijgen van je bestaande klantenbestand. Het is het meest relevant voor B2B-bedrijven.
Kwalitatieve en psychografische informatie
Doelen: Afhankelijk van welke uitdaging je product of dienst oplost, heb je misschien al een goed idee van de doelen van je buyer persona. Bevestig je aannames door met echte klanten en interne verkoop- en klantenservice medewerkers te praten.
Uitdagingen: Praat met klanten, verkoop- en klantenservice medewerkers en andere klantgerichte medewerkers om een idee te krijgen van de veelvoorkomende uitdagingen waarmee je toehoorders worden geconfronteerd.
Hobby's/interesses: Vraag klanten en mensen die aansluiten bij je doelgroep naar hun hobby's en interesses. Als je bijvoorbeeld een modemerk bent, is het handig om te weten of delen van je publiek ook geïnteresseerd zijn in fitness en wellness om toekomstige content en partnerschappen te informeren.
Prioriteiten: Praat met klanten en doelgroepleden om erachter te komen wat voor hen het belangrijkst is met betrekking tot jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een B2B-softwarebedrijf bent, is het waardevol om te weten dat je publiek klantenondersteuning belangrijker vindt dan een concurrerende prijs.
Door al deze details te combineren kan je buyer personas maken die nauwkeurig en zeer waardevol zijn voor je bedrijf.
Identificeer je doelen en de digitale marketing tools die je nodig hebt
Je marketingdoelen moeten altijd worden gekoppeld aan de fundamentele doelen van je bedrijf.
Als het doel van het bedrijf bijvoorbeeld is om de online omzet met 20% te verhogen, kan het doel van het marketingteam zijn om 50% meer leads via de website te genereren dan het voorgaande jaar om dat te bewerkstelligen.
Wat je overkoepelende marketing doel ook is, je moet het succes van de strategie gaandeweg kunnen meten met de juiste digitale marketing tools.
Een marketing automation platform zoals HubSpot brengt bijvoorbeeld al je marketing- en verkoopgegevens samen, zodat je snel kan bepalen wat werkt en wat niet om zo de strategie steeds te verbeteren.
Evalueer je huidige marketing kanalen
Bij het beoordelen van je bestaande digitale marketingkanalen en middelen om te bepalen wat je in de strategie moet opnemen, is het handig om eerst naar het grote geheel te kijken. Dit voorkomt dat je je overweldigd voelt.
Verzamel wat je hebt en categoriseer elk element in een spreadsheet, zodat je een duidelijk beeld hebt van je paid, earned en owned media.
Owned, earned en paid media framework
Om dit effectief te doen, gebruik je het framework voor media die je bezit, die je verdiend hebt en waarvoor je betaald hebt om de digitale 'voertuigen', activa of kanalen die je al gebruikt te categoriseren en te beslissen wat goed bij je strategie past.
Owned media
Dit verwijst naar de digitale middelen die je merk of bedrijf bezit, of dat nou de website, sociale media profielen, blog inhoud of afbeeldingen zijn. Eigen kanalen zijn waar je bedrijf volledige controle over heeft.
Dit kan ook off-site inhoud zijn waarvan je de eigenaar bent en die niet op de website wordt gehost (bijvoorbeeld een blog die je elders publiceert).
Earned media
Earned media verwijzen naar de exposure die je verdient door mond-op-mondreclame. Of dat nu inhoud is die je op andere websites hebt verspreid (bijvoorbeeld gast posts), PR-werk dat je hebt gedaan of de klantervaring die je hebt geleverd. Earned media is de erkenning die je krijgt als resultaat van deze inspanningen.
Je kan media verdienen door pers vermeldingen en positieve recensies te krijgen, maar ook door mensen die jouw inhoud delen via hun netwerken (bijvoorbeeld via sociale media kanalen).
Paid media
Betaalde media verwijst naar elk kanaal waaraan je geld uitgeeft om de aandacht van de kopers te trekken.
Dit omvat zaken als Google Ads, betaalde posts op sociale media, native advertising (bijvoorbeeld gesponsorde posts op andere websites) of elk ander medium waarvoor je betaalt in ruil voor meer zichtbaarheid.
Stel dat je een eigen stuk content op een landingspagina op je website hebt die bedoeld is om leads mee te genereren.
Om het aantal leads dat de inhoud genereert te vergroten, doe je er alles aan om ervoor te zorgen dat het deelbaar is, zodat je publiek het via hun sociale media profielen kan verspreiden. In ruil daarvoor zorgt dit voor meer verkeer naar jouw landingspagina. Dit is de ‘verdien’ component van media.
Om het succes van de inhoud te ondersteunen, kan je op je Facebookpagina over de inhoud posten en ervoor betalen om een bredere doelgroep te bereiken.
Dit is hoe de drie delen van het raamwerk kunnen samenwerken, hoewel het niet noodzakelijk is voor succes. Als je owned en earned media bijvoorbeeld beide al succesvol zijn, hoef je mogelijk niet in paid media te investeren. Evalueer dus de beste oplossing om je doel te bereiken en kies vervolgens de kanalen die het beste werken voor jouw bedrijf op in de digitale marketingstrategie.
Nu je weet wat er al wordt gebruikt, kun je gaan nadenken over wat je wilt behouden en wat je wilt schrappen.
Controleer en plan je owned media campagnes
De kern van digitale marketing is media die je bezit, meestal in de vorm van content. Dat komt omdat bijna elk bericht dat je als merk uitzendt, kan worden geclassificeerd als content, of het nu gaat om een ’Over ons’ pagina, productbeschrijvingen, blogartikelen, ebooks, infographics, podcasts of berichten op sociale media.
Content helpt je websitebezoekers om te zetten in leads en klanten en tegelijkertijd de online aanwezigheid van je merk te verbeteren. En wanneer deze inhoud is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), kan dit de zoekopdrachten en het organische verkeer stimuleren.
Wat het doel van je digitale marketingstrategie ook is, je wil eigen content erin opnemen. Bepaal om te beginnen welke inhoud je zal helpen je doelen te bereiken.
Als het je doel is om 50% meer leads via de website te genereren dan vorig jaar, zal je ‘Over ons’ pagina hoogstwaarschijnlijk niet worden opgenomen in de strategie, tenzij die pagina in het verleden op de een of andere manier een machine voor het genereren van leads is geweest.
Hier is een kort proces dat je kan volgen om uit te zoeken welke inhoud je nodig hebt om de digitale marketingstrategie doelen te bereiken.
Controleer de bestaande inhoud
Maak een lijst van je bestaande inhoud en rangschik elk item op basis van wat eerder het beste heeft gepresteerd in relatie tot je huidige doelen.
Als je doel bijvoorbeeld is om leads te genereren, rangschik je je inhoud op basis van welke stukken het afgelopen jaar de meeste leads hebben gegenereerd (zoals een blogpost, e-boek of specifieke website pagina).
Het idee hier is om erachter te komen wat momenteel werkt en wat niet, zodat je jezelf kan voorbereiden op succes bij het plannen van toekomstige inhoud.
Identificeer tekortkomingen van je bestaande inhoud
Identificeer op basis van je buyer personas eventuele hiaten in de inhoud die je hebt.
Als je bijvoorbeeld een wiskundeleraar bent en uit onderzoek weet dat het een grote uitdaging is voor je studenten om effectieve manieren van studeren te vinden is, creëer er dan een paar.
Door naar je inhoud te kijken, ontdek je misschien dat ebooks op een bepaalde landingspagina goed werken in leadgeneratie (beter dan bijvoorbeeld webinars).
In het geval van dit bijlesbedrijf voor wiskunde zou je kunnen besluiten om een ebook over "hoe je studeren effectiever kunt maken" toe te voegen aan je plannen voor het maken van inhoud.
Maak een content creatie plan
Op basis van je bevindingen en de tekortkomingen die je hebt geïdentificeerd, maak je een plan voor het maken van content waarin je de content schetst die nodig is om je te helpen je doelen te bereiken.
Dit moet zijn:
- Een titel
- Format
- Een doel
- Promotionele kanalen
- Waarom je de inhoud maakt
- Het prioriteitsniveau van de inhoud
Dit kan een eenvoudige spreadsheet zijn en moet ook budget informatie bevatten als je van plan bent het maken van de inhoud uit te besteden, of een schatting van de tijd als je deze zelf gaat produceren.
Controleer en plan je earned media campagnes
Het evalueren van eerder earned media ten opzichte van je huidige doelen kan je helpen een idee te krijgen van waar je je tijd en energie in moet steken. Kijk waar je verkeer en leads vandaan komen (als dat het doel is) en rangschik elke earned mediabron van meest effectief tot minst effectief.
Je kan deze informatie verkrijgen met behulp van tools zoals Google Analytics of Traffic Analytics van HubSpot.
Misschien is er een bepaald artikel dat je ooit bijgedragen hebt ergens dat veel verkeer naar je website heeft geleid en de conversies heeft gestimuleerd. Of misschien ontdek je dat LinkedIn dé plek is waar je de meeste mensen inhoud ziet delen, waardoor het verkeer toeneemt.
Het idee is om op basis van historische gegevens een beeld te vormen van welke soorten earned media je zullen helpen de doelen te bereiken (en welke niet). Als er echter iets nieuws is dat het experiment waard is, sluit dat dan niet uit alleen omdat het nog nooit eerder is gedaan.
Monitor en plan je paid media campagnes
Dit proces omvat grotendeels hetzelfde proces: Je moet je bestaande betaalde media op elk platform evalueren (bijv. Google Search Ads, Facebook Ads, Display Ads, enz.) om erachter te komen wat het meest effectief is in het bereiken van je doelen.
Als je veel geld hebt uitgegeven aan AdWords en niet de resultaten krijgt waarop je had gehoopt, is het misschien tijd om je aanpak te verfijnen of helemaal te schrappen en je te concentreren op een ander platform dat betere resultaten lijkt op te leveren.
Aan het einde van het proces moet je een duidelijk idee hebben van welke betaalde mediaplatforms je wil blijven gebruiken en welke uit je strategie kunnen.
Stel je digitale marketing campagne samen
Je hebt de planning en het onderzoek gedaan en als het goed is heb je de elementen die je digitale marketingstrategie zullen vormen nu in kaart.
Dit is wat je tot nu toe verzameld hebt:
- Duidelijk(e) profiel(en) van je buyer persona(s)
- Één of meer specifieke marketing doelen
- Een inventaris van je paid, earned en owned media
- Een onderzoek over je paid, earned en owned media
- Een content creatie plan of planning
Om een beter idee te krijgen van wat digitale strategieën inhouden, bekijken we de volgende basis marketingstrategieën die vaak worden gebruikt door teams in verschillende sectoren.
Digitale marketing tactieken
Start een blog
Bloggen is één van de belangrijkste manieren waarop je je bedrijf digitaal kan promoten. Hoewel er ook mensen zijn die beweren dat bloggen "een enorme tijdverspilling" is, is het nog steeds een belangrijk spel voor bedrijven die klanten willen aantrekken die oprecht geïnteresseerd zijn in hun producten en diensten.
Waarom? Goed geschreven, goed onderbouwde blogposts voldoen vaak aan een dringende behoeftes van potentiële klanten. Wij leveren bijvoorbeeld marketing diensten aan onze klanten en onze doelgroep is met name marketing professionals die strategieën en campagnes voor hun merk ontwikkelen. Daarom schrijven wij content die relevant is voor deze doelgroep.
Waak ervoor dat je niet gaat bloggen om het bloggen, maar blog met de insteek om je klanten te helpen. Om hier effectief in te zijn is het belangrijk om je doelgroep en hun pijnpunten te begrijpen. Op die manier kan je zeer gerichte inhoud schrijven die écht nuttig is voor lezers.
Adverteer op specifieke platforms (zoals Google Ads, Facebook Ads of Instagram Ads)
Een organische blog strategie is slechts een deel van het verhaal. Het is net zo belangrijk om niet-organische elementen in te zetten, zoals betaalde advertenties. Dit helpt je niet alleen om je naamsbekendheid te vergroten, het helpt je ook om doelgroepen te bereiken die je bedrijf nog niet op een organische manier hebben kunnen vinden.
Dit is een belangrijke strategie om in te zetten wanneer je bezig bent je blog uit te breiden maar nog steeds niet zoveel verkeer krijgt als je zou willen. Er zijn een paar soorten advertenties die je zou moeten toevoegen aan je digitale strategie:
- Social Media Advertenties
- Zoekadvertenties
- Google Ads
- Display Ads
- Native Ads
Bijna elk platform heeft de optie om te adverteren, via een display netwerk (zoals dat van Google) of via het ingebouwde advertentiesysteem (zoals bij Instagram, Facebook en LinkedIn's advertentie portaal).
Het voordeel van adverteren is dat het niet afhankelijk is van een content- of SEO-strategie. Je hoeft alleen maar een paar regels tekst te schrijven, beeldmateriaal te kiezen en je advertentiecampagnes te starten. Om ervoor te zorgen dat je campagnes een succes worden, moet je een advertentie plan maken waarin je schetst op wie je je richt met de campagne, welke kanalen je gaat gebruiken en hoeveel je van plan bent uit te geven.
Bied gratis educatieve content aan
Je digitale marketinginspanningen stoppen niet wanneer je ervoor zorgt dat mensen je website bezoeken of op je advertenties klikken. Je moet ze ook extra waarde bieden in ruil voor hun email adres. Hoewel deze content gratis is, "betalen" gebruikers met hun contactgegevens. Dit wordt ‘leadgeneratie’ genoemd en is essentieel als je de mogelijkheid wilt hebben om bezoekers om te vormen tot klanten.
Om gratis bronnen aan te bieden, maak je een landingspagina met één enkele educatieve bron: een ebook, een gids, een template of een kit. Denk na over wat je klanten dagelijks nodig hebben om hun werk succesvol te doen. Maak een hulpbron die hen daarbij helpt.
Zorg ervoor dat de bezoeker op de landingspagina geleid wordt naar het downloaden van een gratis stuk content. Beperk het gebruik van navigatiemenu's, verwijder overbodige informatie en verwijder knoppen en links die naar de landingspagina leiden. De enige optie zou moeten zijn om de educatieve inhoud te downloaden.
SEO: je digitale content optimaliseren voor zoekmachines
SEO is één van de belangrijkste dingen die je kan doen in de digitale marketingstrategie. Het is verstandig om te zorgen dat zoekwoorden die verband houden met jouw producten hoog ranken in zoekmachines om zo meer aandacht te krijgen voor de blog inhoud of voor aanbiedingen.
Als bepaalde productpagina's geen verkeer genereren, is SEO de beste keuze om die pagina's onder de aandacht te brengen bij mensen die op zoek zijn naar die producten en diensten. Om ervoor te zorgen dat je inhoud gebruikers aantrekt en converteert, is het belangrijk om te investeren in een SEO strategie.
Maak een online winactie en/of prijsvraag
Giveaways en prijsvragen zijn een andere manier om online naamsbekendheid te genereren en je digitale strategie een boost te geven. In ruil voor een gratis product krijg je honderden, zo niet duizenden nieuwe volgers en leads die klanten zouden kunnen worden.
Deze methode is vooral handig als je een consumentenproduct verkoopt of als je een dienst levert met fysieke dingen. Een beautymerk kan er bijvoorbeeld voor kiezen om beautyproducten weg te geven, terwijl een fotograaf ervoor kan kiezen om een gratis portretsessie weg te geven. Bedrijven die misschien niet profiteren van deze strategie, zijn bijvoorbeeld B2B-bedrijven of fabrikanten, hoewel je dan wel bijvoorbeeld een ebook aan zou kunnen bieden aan degene die zich (als eerste) aanmeldt voor je nieuwsbrief.
Organiseer een webinar
Als je denkt dat een wedstrijd niet bij jouw bedrijf past, dan zijn webinars een goede optie, vooral als je een B2B-bedrijf hebt. Webinars zijn essentieel om het publiek te informeren over jouw producten en diensten en om geïnteresseerde leads de kans te geven om rechtstreeks van een bedrijfsvertegenwoordiger informatie te krijgen over je aanbod. Op die manier kunnen ze vragen stellen en in realtime antwoorden krijgen.
Wil je een ingewikkeld product verkopen? Overweeg dan om een speciale webinar pagina op je website te maken, waar je zowel aankomende als eerdere webinars op zet. Je klanten hebben toegang tot nuttige educatieve inhoud en potentiële klanten kunnen meer te weten komen over je producten in een meer interactieve vorm dan een eenvoudige blogpost of casestudy.
Maak een podcast
Audio marketing zit in de lift. Kijk bijvoorbeeld naar de manieren waarop Clubhouse en Twitter Spaces het tegen elkaar opnemen om marktaandeel te winnen. Hoewel platforms zoals Clubhouse anders zijn dan podcasting, is het idee hetzelfde: je kunt een publiek opleiden en betrekken terwijl ze onderweg zijn. Het enige wat ze nodig hebben is een smartphone en eventueel oortjes of een koptelefoon.
Podcasts kunnen een essentieel onderdeel worden van je digitale strategie, waardoor je mensen kunt bereiken op andere platforms dan zoekmachines en sociale media kanalen. Bovendien is het een heel natuurlijk medium, ook al moet je natuurlijk wel elke aflevering zorgvuldig plannen en ervoor moet zorgen dat je inhoud levert die je lezerspubliek echt dient.
Creëer een email marketing campagne
Email marketing is één van de belangrijkste digitale strategieën die je kan implementeren. Het geeft je tal van mogelijkheden om klanten te koesteren die geïnteresseerd zijn in jouw producten. Je abonneert je tenslotte niet op een nieuwsbrief van een merk dat je totaal niet interesseert en het is sowieso niet de bedoeling dat een bedrijf klanten emailt die zich niet hebben aangemeld voor de mailinglijst. Tenzij je wil riskeren dat je mails niet meer gewenst zijn.
Je kan abonnees verkrijgen via je blog, via wedstrijden en giveaways en zelfs via webinars. Elke keer dat iemand je zijn of haar emailadres geeft en elke keer dat iemand toestemming geeft om communicatie van je te ontvangen, heb je volledige toestemming om ze te targeten met een email marketing campagne.
Nu is het tijd om dit allemaal samen te brengen in een samenhangend marketingstrategie document. Het strategiedocument moet alle acties in kaart brengen die je gaat nemen om je doelen te bereiken, op basis van je onderzoek tot nu toe.
Marketingstrategie document
Hoewel een spreadsheet een efficiënte manier kan zijn om je digitale marketingstrategie in kaart te brengen, kan het ook snel rommelig en overweldigend worden.
Om je strategie voor de lange termijn te plannen (meestal tussen zes en twaalf maanden) heb je een betrouwbaar digitaal marketingstrategie document nodig. Hierin verzamel je de inzichten uit alle stappen in dit artikel. Maar waar begin je?
Dit zijn de belangrijkste elementen die je marketingstrategie document moet bevatten:
- Kort overzicht van je bedrijf
- Sterke en zwakke punten van je bedrijf, bijvoorbeeld in een SWOT analyse
- Doelgroep van je bedrijf
- Branche
- Buyer persona's
- Pijnpunten en uitdagingen van je doelgroep
- Behoeften van je doelgroep
- Marktonderzoek
- Marketingstrategie
- Budget
- Marketing kanalen
- Paid Media
- Earned Media
- Owned Media
- Marketing technologieën
- CRM
- Marketing Automation
- Social Media Management
- Overige technologieën en systemen
- Jaarplanning
- Activiteiten
- Wie verantwoordelijk is voor welke activiteit
- Tijdslijn
Door een marketingstrategie document met jaarplanning te maken, kan je plannen wanneer jij en je team elke actie van de planning uit gaan voeren. Bijvoorbeeld:
- In januari begin je met een blog, waar je gedurende het hele jaar wekelijks een artikel op plaats
- In maart lanceer je een nieuw ebook, samen met een betaalde promotie
- In juli bereid je je belangrijkste zaken maand voor: wat hoop je op dit punt allemaal geobserveerd te hebben dat van invloed is op de rest van de content die je gaat produceren?
- In september focus je je op je earned media en zet je PR in om meer verkeer naar je website te leiden
Deze aanpak biedt een gestructureerde tijdlijn van je activiteiten die helpt bij het communiceren en plannen met collega's.
Tot slot volgen hier enkele voorbeelden van digitale marketing campagnes ter inspiratie.
Voorbeelden van digitale marketing campagnes
Béis: online advertenties
Het reisaccessoire merk Béis heeft onlangs een campagne op sociale media gelanceerd om functie updates voor een van zijn producten aan te kondigen. En dat deden ze door het (visueel) te laten zien in plaats van te vertellen.
In een clip van 34 seconden lieten ze zien hoe hun product voorheen presteerde en hoe het nu presteert na veranderingen in het materiaal.
Dit is een fantastische campagne omdat het niet alleen een verbetering van een product benadrukt, maar klanten ook laat zien dat het merk voortdurend aan verbetering werk. Ook zorgen ze ervoor dat ze ondertiteling in de video opnemen om ervoor te zorgen dat deze toegankelijk is zonder geluid.
Omsom: sociale media
Het Aziatische voedsel merk Omsom maakt gebruik van het TikTok profiel om inhoud, recepten en cultureel relevante inhoud achter de schermen te delen.
Een recente video laat de medeoprichter van het merk zien die vertelt hoe ze de moeilijkere route kozen om de integriteit van het voedsel te behouden.
Ze benadrukten de waarden en integriteit van hun merk terwijl ze ook nog steeds opwinding rond het product wilden waarborgen.
Het delen van inhoud achter de schermen is een geweldige manier om contact te maken met je publiek en details te delen die tegelijkertijd je missie en/of waarden benadrukken.
The General: online video
Na berichten dat consumenten het merk onbetrouwbaar vonden vanwege de goedkope advertenties, besloot The General zijn hele marketingstrategie te herzien.
In een reclamespotje met basketbal superster Shaq sprak het merk de olifant in de kamer toe en introduceerde het een nieuwe en verbeterde look.
Daarnaast benadrukken ze ook hun geloofwaardigheid door te vermelden hoe lang ze al actief zijn en hoeveel mensen ze hebben geholpen in die tijd.
Door negatieve percepties frontaal aan te pakken, kunnen merken niet alleen de manier veranderen waarop consumenten naar hen kijken, maar ook laten zien dat ze afgestemd zijn op hun doelgroep.
Creëer betere marketingstrategieën die je digitale zichtbaarheid vergroten
Je strategiedocument zal specifiek voor jouw bedrijf zijn. Daarom is het onmogelijk om een template te maken voor een digitale marketingstrategie dat universeel is.
Onthoud dat het doel van je strategiedocument is om de acties in kaart te brengen die je gaat nemen om je doel over een bepaalde periode te bereiken. Zolang dat is wat duidelijk gecommuniceerd wordt, heb je de basis van het creëren van een digitale strategie onder de knie.
Bied je een SaaS product aan en zoek je daarvoor de juiste strategie? Lees dan nu het artikel 'SaaS marketing: zeven strategieën om te groeien
Dit artikel is gebaseerd op “The Ultimate Guide to Marketing Strategies” van HubSpot.