Positionering van merk en product: definitie, strategie & voorbeelden

Om je product succesvol te laten zijn, moet je grondig marktonderzoek uitvoeren, strategisch denken en een aanpak bedenken die jou onderscheidt van je concurrentie. Waardoor je een onderscheidende positie inneemt in de markt in de ogen van je doelgroep. Dit wordt positionering genoemd. In dit artikel lees je hoe je positionering op de juiste manier aanpakt.

Inhoudsopgave

In het kort

Dit artikel beschrijft het belang van positionering voor bedrijven en organisaties. Het legt uit wat positionering inhoudt en hoe het kan worden gebruikt om de unieke waardepropositie van een bedrijf of product te communiceren aan de doelgroep. Het artikel geeft aan hoe positionering kan worden gebruikt om een ​​sterk merk op te bouwen en hoe het kan helpen bij het nemen van belangrijke strategische beslissingen. Het eindigt met de conclusie dat effectieve positionering essentieel is voor het succes van een bedrijf en dat het daarom een ​​voortdurend proces moet zijn dat wordt aangepast aan veranderende omstandigheden en ontwikkelingen in de markt.

Wat is positionering?

Positionering is een reeks strategieën waarmee je de manier waarop je product door je klanten wordt gezien en gebruikt kan verbeteren. De plek die je in de ogen van je doelgroep in de markt inneemt, waarmee je je onderscheidt van concurrenten en andere oplossingen. Je kan het zien als de strategische basis voor je merk.

Houd bij het positioneren van je product rekening met de volgende zaken:

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Handboek [Download Nu]

De unieke factoren

Wat maakt jouw product uniek? Wat zijn de belangrijkste kenmerken van dit product en wat maakt het origineel? Hoe wil je dat deze functies door jouw publiek worden ontvangen en hoe worden ze geïmplementeerd in het productontwerp?

De aantrekkelijkheid bij het publiek

Wie is je doelgroep? Hoe kun je het product zo op de markt brengen dat ze het aantrekkelijk of "de moeite waard" vinden? Wat zouden ze in de toekomst van jouw product willen zien?

De concurrentievoordelen

Zelfs als jouw markt relatief nieuw is, zul je waarschijnlijk te maken krijgen met enige concurrentie. Wat zijn de belangrijkste concurrentievoordelen van jouw product en hoe kun je deze op de markt brengen en promoten?

De categorie of industrie

Wat is de categorie in de markt voor dit product? Hoe zullen mensen het zien? Zullen consumenten meteen begrijpen hoe het in de markt past? Voor veel producten zijn er voor de hand liggende antwoorden op deze vragen. In andere gevallen kan jouw verwoording bepalend zijn.

De doelgroep

Wie is je beoogde klant? Wie gaat dit product gebruiken en hoe gaan ze het zien? Je moet de productkenmerken en het hulpprogramma definiëren gebaseerd op de doelgroep waarop je je richt.

Producten voor tienermeisjes worden bijvoorbeeld altijd anders vermarkt dan producten bedoeld voor mannen van middelbare leeftijd. Kijk dus naar de kernwaarden, behoeften en percepties van je publiek.

De pijnpunten die aandacht nodig hebben

Hoogwaardige producten lossen een probleem op of pakken een groot pijnpunt aan. Dus wat doet jouw product precies? Welke pijnpunten pakt jouw product aan? Dit goed in kaart krijgen kan je helpen om veel effectievere advertenties te maken en betere pitches te maken voor de beoogde doelgroep.

De missie

Wat is de missie van je product? Waarom bestaat jouw product? Welk probleem probeert het op te lossen? Wat zijn de doelstellingen en hoe ga je je klanten bedienen?

De visie die je beoogt

Denk ook na over je visie. Wat is jouw visie voor de toekomst? Wat wil je bereiken? Dit is vergelijkbaar met je missie statement, maar toch net verschillend.

De merkidentiteit en waarden

Je missie en visie maken waarschijnlijk al deel uit van je merkidentiteit, maar je moet ook nadenken over andere variabelen. Verschilt je product van het merk van je bedrijf? Hoe is je merkpersoonlijkheid? Welke kleuren, stijlen en layouts passen het beste bij je bedrijf en het product? Hoe wil je gezien worden?

De belangrijkste onderscheidende factoren

Wat zijn tot slot de belangrijkste onderscheidende factoren? Wat maakt jouw product aantrekkelijk? Wat zijn de kenmerken van dit product waardoor het zich onderscheidt van vergelijkbare producten op de markt?

Waarom is positionering belangrijk?

Om te beginnen helpt positionering om je doelgroep en hun perceptie van het product te definiëren en beter te begrijpen. Dit inzicht kan leiden tot betere berichtgeving, een effectievere marketingstrategie en advertentiecampagne(s) en uiteindelijk tot meer omzet. Het kan ook leiden tot een hogere klanttevredenheid en klantbehoud, waardoor je bedrijf na verloop van tijd meer inkomsten kan genereren.

Positionering is ook belangrijk voor de productontwikkeling. De strategie achter je product en de loop van het productieplan kunnen altijd worden aangepast en verbeterd naarmate je nieuwe informatie vergaart.

Hoe kan ik het beste positioneren?

Nu je weet wat positionering is en waarom het zo belangrijk is, is het ook belangrijk om te weten hoe je een unieke positie in de markt kan vergaren.

Stap 1: Vertrouw op objectieve data

Veel nieuwe ondernemers en onervaren product ontwikkelaars gaan af op aannames, instincten of persoonlijke hypothesen om hun werk te ondersteunen. Maar het is bijna altijd beter om waar mogelijk op objectieve gegevens te vertrouwen.

Dankzij moderne meet en analyse tools is het eenvoudiger dan ooit om aan deze gegevens te komen. Je kan bijvoorbeeld een Product/Market Fit (PMF)-enquête gebruiken om meer te weten te komen over je klanten, het product en je concurrentieomgeving. Je kan ook Net Promoter Score (NPS)-tools gebruiken om meer inzicht te krijgen in klantloyaliteit.

Focusgroepen zijn ook een handige manier om bruikbare gegevens te verzamelen en tegelijkertijd af te stemmen op wat de consument bezighoudt.

Stap 2: Bepaal je product positioneringsstatement

Een cruciaal onderdeel van positionering is het opstellen van je positioneringsstatement.

Een goed format voor zo’n statement is: "Voor [gebruikers] die een [behoefte] hebben, is [ons/onze product/dienst] een [oplossing] die het oplost met [dit voordeel]."

Met behulp van het bovenstaande format kun je gemakkelijk bepalen wie je ideale klanten zijn, wat voor soort behoeften ze hebben en hoe jouw product hun probleem oplost met behulp van een specifiek voordeel of bepaalde functie(s).

Laat je niet voor de gek houden door de eenvoud van deze verklaring. Het opstellen van een effectieve positionering verklaring is van cruciaal belang om je klant te begrijpen en het product vanuit hun perspectief te bekijken. Besteed tijd aan het nadenken over en het testen van deze verklaring om ervoor te zorgen dat deze aansluit bij je publiek en echt resoneert met potentiële klanten.

Stap 3: Test je hypothese

Probeer bewijs te vinden dat jouw hypothese ondersteunt (of verwerpt).

Zoek naar manieren om je idee of concept te testen en let op wat de markt je vertelt. Primair marktonderzoek is gunstig, maar je kan ook secundair onderzoek gebruiken, zoals rapporten van experts uit de industrie, vakbladen en academische tijdschriften. En probeer een open geest te houden en waar mogelijk altijd het tegenargument in overweging te nemen terwijl je je mening valideert.

Stap 4: Verzamel feedback vanuit meerdere teams

Positionering is afdelingsoverschrijdend. Het is relevant voor afdelingen zoals marketing, verkoop, productbeheer, productontwikkeling en zelfs voor klantenservice.

Wanneer al je teams zich kunnen scharen achter één en dezelfde missie, kun je erop vertrouwen dat je productstrategie één overkoepelend doel ondersteunt.

Stap 5: Blijf flexibel

Er zijn maar weinig bedrijven die vanaf het begin af aan de positionering kunnen bepalen. Als je op de lange termijn wilt succes wil, is het belangrijk om flexibel te blijven.

Dat betekent dat je continu nieuwe informatie moet blijven verzamelen, eerdere aannames ter discussie moet blijven stellen, moet experimenteren met nieuwe tactieken en benaderingen, je marketingplan bijstellen en zelfs je product herdefiniëren, indien dat nodig is.

Voorbeelden van goede positionering

Laten we nu eens kijken naar goede positionering in actie aan de hand van enkele merken die hier goed in zijn.

Patagonia

Wat onderscheidt dit outdoor kledingmerk? Twee woorden: duurzaamheid en verantwoording.

Allbirds doneert 1% van de totale verkoop aan milieubewegingen en past de principes van circulaire economie toe in de productie van hun kleding.

TED

“Bedankt voor het luisteren naar mijn TED talk.”

Veel berichten op sociale media eindigen met deze zin. En het is een schitterend voorbeeld van goed uitgevoerde positionering. Waarom? Omdat het de alomtegenwoordigheid van het merk TED en zijn strategie om conversatie en het delen van kennis binnen de gemeenschap te bevorderen, aantoont.

Apple

Apple domineert de technologiemarkt en biedt producten die klanten graag willen kopen zodra ze gereleased worden. Het hebben van de nieuwste en beste telefoon en bijbehorenden accessoires van Apple is een status kenmerk geworden.

Voor Apple betekent dit dat ze steeds weer een positionering nastreven die gericht is op innovatie, design, eenvoud en verbeeldingskracht.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Ben jij er klaar voor om de productpositionering van je bedrijf serieus te nemen? Zou je meer willen weten over je product/market fit (PMF) en klantpercepties? Lees dan nu het artikel ‘B2B klantfeedback: zes populaire feedback kanalen’

Dit artikel is gebaseerd op “What is product positioning? Definition, strategies, and examples” van Delighted.

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates