Google Ads: hoe bouw je een campagne op?

Ongeacht hoeveel nieuwe gratis tools voor e-commerce er inmiddels bestaan, een betaalde advertentie is vaak nog steeds de beste manier om nieuw verkeer naar je website te trekken. Het probleem is dat in de e-commerce vaak dezelfde zoektermen en zoekwoorden worden gebruikt. Daarom is het belangrijk dat je niet alleen leert hoe je een goede Google Ads Campagne opbouwt, maar ook hoe je opvalt tussen de rest.

 

In dit artikel beginnen we met de basics, daarna geven we je een paar handige tips die je een echte expert zullen maken! En hier is hoe:

Neem een Google Ads account

Voordat je echt iets kunt doen, zal je natuurlijk een Ads account moeten nemen via de site van Google Ads. Google zal hierbij financiële informatie van je verwachten, zodat ze bij iedere klik betaald krijgen.

Zodra je je account hebt klik je op de ‘Creëer je eerste campagne’ knop en kan je aan de slag!

Gratis ebook: Invalshoek Online Adverteren Handboek [Nu Downloaden]

Kies de soort campagne

Om te beginnen met een campagne is de ‘Search Network Only’ optie de handigste, maar dit kan je altijd later en als je meer ervaren bent anders doen. Vervolgens kun je een naam verzinnen voor je campagne, zodat het makkelijker is om je resultaten te tracken. Hierbij is het slim om een soort systeem in de namen voor je campagnes te brengen dat je altijd blijft gebruiken, zodat je de orde en structuur erin houdt en niet later de draad helemaal kwijt raakt.

Bepaal het geografische bereik

Als online ondernemer zit je minder gebonden aan geografische beperkingen die een fysieke winkel bijvoorbeeld wel ondervindt. Toch is het wel verstandig om te kijken waar je klandizie zich bevindt. Als je dit totaal niet weet, dan ik het slim om door middel van bijvoorbeeld buyer personas dit te onderzoeken. Waarom zou je onnodig geld investeren in potentiële klanten in stad A, terwijl blijkt dat de meeste in stad B wonen?

Als je e-commerce bedrijf internationale klanten zou kunnen trekken, kan je ook je pijlen op andere landen richten. Zorg alleen wel dat je voorbereid bent op een eventuele (forse) toename in klanten door je Google Ads campagnes! Het zou zonde zijn als je allemaal geld investeert in bezoekers die uiteindelijk niet daadwerkelijk bij je kunnen kopen, omdat je de middelen nog niet op rode hebt.

Bepaal je budget

Dit is een hele belangrijke stap! Je wil namelijk genoeg geld beschikbaar maken om een verschil te maken, maar je wil ook niet volledig blut gaan. Je kan de biedingen voor clicks met de hand instellen, wat je meer controle geeft. Dit zorgt er ook voor dat je advertenties stoppen zodra je budget erdoorheen is en je dus niet plotseling een gigantische rekening krijgt!

Als je doorhebt hoe het in zijn werk gaat, kan je de instellingen wijzigen naar automatisch of misschien een Google credit line aanvragen. Dit is vooral goed voor de meer ervaren gebruikers, omdat je goed moet opletten dat je geld er niet te hard uitvliegt!

Maak je advertenties

Dit is het belangrijkste aspect van het Google Ads leerproces. De advertentie zelf zal namelijk je potentiële kopers over moeten halen erop te klikken. Je wilt zoveel mogelijk mensen aantrekken natuurlijk, maar je wil ze vooral laten kopen. Als je niet kopen, betaal je namelijk toch. Begin dus met een goede headline, die zoektermen bevat die jouw niche aanspreken. Je krijgt hiervoor maar 25 tekens, dus zorg ervoor dat het echt pakkend is en gebruik zo nodig zelf afkortingen of kortere synoniemen.

Vervolgens krijg je 35 tekens voor de tweede en derde regels. Gebruik deze ruimte om duidelijk alle voordelen op te sommen. Zeg bijvoorbeeld in de tweede zin hoe het product het probleem van je klant op zal lossen en zoom in de derde zin in op een bepaalde eigenschap van het product. Pas dit echter wel aan als je merkt dat je advertentie niet genoeg bezoekers trekt.

Voeg je Zichtbare URL toe

Het is belangrijk om het verschil in de URL’s die je gebruikt in je advertenties te zien. De zichtbare URL is de URL waarvan je wil dat mensen die onthouden. Het is de homepage van je website; het adres dat mensen intypen als ze rechtstreeks naar je website willen, zonder daar via een zoekmachine of advertentie op te komen.

Voeg je Uiteindelijke URL toe

Het is nooit een goed idee om een advertentie te hebben die rechtstreeks naar je homepage leidt. Je kan hem beter leiden naar een landingspagina die focust op de producten specifiek uit de Google Ads advertentie. Als je mensen direct naar je homepage leidt, zullen ze opnieuw moeten zoeken naar de producten waarin ze geïnteresseerd waren en is de kans groot dat ze dan afhaken. Hierom is het belangrijk goed het verschil te kennen tussen de zichtbare URL en de uiteindelijke URL.

Voeg je zoekwoorden toe

Houd in gedachten dat je op moet boksen tegen veel andere bedrijven met hetzelfde publiek. Neem daarom goed de tijd om goede zoekwoorden te verzinnen die potentiële kopers die ook echt klaar zijn om te kopen te bereiken. Een voorbeeld: Gebruik niet “advocaat” in je advertentie, maar “advocaat ondernemersrecht Amsterdam” als zoekterm. Misschien loop je zo klanten mis die niet naar een specifieke advocaat op zoek zijn, maar de kans is groter dat je hiermee wél klanten, die een specifiek soort juridisch dienstverlening zoeken overhaalt tot het bezoeken van je website.

Bied op je clicks

Tot slot zal je Google moeten laten weten hoeveel je kwijt wil zijn aan je clicks. Onthoud dat je biedt op vindbaarheid; partijen die bereid zijn meer te betalen voor een klik zullen vaker opduiken in de zoekresultaten. Je moet toch echt geld uitgeven om geld te verdienen, vooral in het geval van pay-per-click. Zo lang je handmatig je budget beheert, kan je oneindig veel clicks kopen, totdat je budget op is en je deze aan moet vullen om weer door te kunnen.

Dubbel check alles!

Het is altijd een goed idee om alles meerdere keren te checken, voordat je je advertenties in werking stelt. Is alles correct gespeld? Zo niet, dan loop je al snel zoekacties mis. Weet je zeker dat je instellingen voor je budget op handmatig ingesteld staan? Zo niet, dan zou je morgen blut kunnen zijn. Wanneer je zeker weet dat alles klopt, haal dan diep adem en lanceer je campagne.

Naast het goed instellen van alles, kan je ook je resultaten door een A/B test halen. Verander headlines, introduceer nieuwe features, focus op andere voordelen en kijk wat voor effecten dit heeft. Er is altijd een manier om je Google Ads campagne succesvoller te laten worden!

Download nu het Invalshoek Online Adverteren Handboek!

Wil jij ook online advertenties inzetten voor jouw bedrijf om jouw doelgroep te bereiken en de naamsbekendheid te vergroten? Bekijk dan nu de mogelijkheden die we bieden voor online adverteren!

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates