SEO: hoe maak je content beter vindbaar

SEO is belangrijk, maar het is een middel. Als auteur, blogger, site-eigenaar wil je een doelgroep bereiken. Daarom maak je content. Vervolgens wil je dat jouw doelgroep jouw content vindt. Daar gaat SEO over, en daar gaat het nog wel eens mis.

Inhoudsopgave

SEO gaat over content-relevantie

SEO of in goed Nederlands zoekmachine optimalisatie gaat over het verbeteren van de vindbaarheid. De vindbaarheid van content in zoekmachines. Maar wat vaak vergeten wordt is dat SEO eigenlijk gaat over relevantie. Zoekmachines zoals Google proberen via ingewikkelde algoritmen vooral de relevantie te bepalen.

Waar letten zoekmachines op?

De algoritmen van zoekmachines zijn complex en niet openbaar. Toch is er best wat te zeggen over waarop zoekmachines letten. Dit is de basis voor pagina-optimalisatie. Het is verstandig bij elke pagina die je publiceert te letten op de volgende elementen:

  • Page title: de titel van de pagina zoals die wordt getoond in zoekresultaten en de titlebar van webbrowsers.
  • Description: behoort tot de metadata, deze wordt niet getoond op de pagina zelf, maar wel in de zoekresultaten.
  • Pagina URL: de unieke url voor de betreffende pagina, het deel achter de domeinnaam.
  • H1: de belangrijkste kop of headline.
  • Content: de teksten en afbeeldingen waarmee je jouw informatie overbrengt.
  • H2, H3, H4 etcetera: overige tussenkoppen

SEO en veelgemaakte fouten

In de praktijk zie ik vaak dat niet alle hiervoor genoemde elementen aanwezig zijn. Ook worden ze niet altijd correct toegepast. Vaak heeft dat te maken met gebruik van teveel of te weinig karakters. Een aantal veel voorkomende fouten:

SEO-tip: Consistentie

Consistentie heeft alles te maken met de manier waarop zoekmachines relevantie bepalen. Daarbij worden de eerder genoemde elementen namelijk niet alleen afzonderlijk beoordeeld. Nee, zoekmachines kijken juist ook naar de onderlinge samenhang tussen de elementen. Kortom naar de consistentie. Het is dus raadzaam te zorgen dat alle elementen samen een verhaal vertellen. En niet verschillende verhalen. De volgende tips gaan in op hoe je dat kunt doen.

SEO-tip: Description

Wat niet doen

Veel voorkomend, maar onverstandig: leeglaten. Als de description leeg is wordt ook geen samenvatting getoond op de resultatenpagina in zoekmachines (SERP). En kunnen zowel zoekmachines als gebruikers niet de relevantie bepalen op basis van de samenvatting, want die is leeg. Ook niet doen: zelfde description op meerdere pagina’s plaatsen. Elke pagina moet uniek zijn, dat geldt voor de samenvatting net zo.

Helemaal niet doen: samenvatting die niet de inhoud dekt. Er lijken mensen te zijn die denken dat je goed gevonden wordt door zoektermen in de description te zetten. Dat geldt natuurlijk niet als de pagina daar niet over gaat.

Wel doen

Maak voor elke pagina een samenvatting. Deze samenvatting mag 155 karakters lang zijn. Advies: gebruik maximaal 155 karakters. Het moet een samenvatting zijn, niet een herhaling van de hele pagina. Gebruik ook niet veel minder dan 155 karakters. Een description moet immers duidelijk aangeven waar de pagina over gaat.

SEO-tip: Pagina URL

Wat niet doen

Het gebruik van een nietszeggende URL, zoals bijvoorbeeld een eenvoudig nummer, kan aanzienlijk nadelige effecten hebben op je SEO. Zoekmachines gebruiken de URL als een belangrijk signaal om de inhoud en relevantie van je pagina te begrijpen. Daarom is het essentieel om een beschrijvende en geoptimaliseerde URL te gebruiken die relevante zoekwoorden bevat en gebruikers direct een idee geeft van de inhoud van je pagina.

Wel doen

Het is aan te raden om een beschrijvende URL te gebruiken. Bijvoorbeeld "/seo-content-beter-vindbaar/" communiceert veel duidelijker dan een URL met een nummer, zoals "?id=12345". Zorg er ook voor dat je geen nietszeggende woorden, zoals lidwoorden, opneemt in de URL om de relevantie en gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

SEO-tip: Heading 1 (H1)

Wat niet doen

Weglaten. Regelmatig wordt de H1 gewoon weggelaten op websites. Dat is net zoiets als een kranten-artikel zonder kop. Een andere veelgemaakte fout is een kopregel die de lading niet voldoende dekt. De kopregel mag best een beetje prikkelen. Je hoeft echt niet alles weg te geven. Maar de kop of headline moet wel aangeven waar de pagina over gaat.

Wel doen

Het gebruik van een goed beschrijvende headline of kopregel, vooral een H1-tag die duidelijk aangeeft wat de bezoeker op de pagina kan verwachten. Deze aanpak helpt niet alleen zoekmachines bij het begrijpen van de inhoud en het rangschikken ervan, maar ook bij het direct aantrekken van de aandacht van bezoekers door helderheid te bieden over wat ze kunnen verwachten te vinden op de pagina.

SEO-tip: Content

Wat niet doen

Te weinig content. Het is lastig om relevante informatie over te brengen met weinig woorden. Hierop zijn natuurlijk uitzonderingen. Denk bijvoorbeeld aan praktische informatie zoals openingstijden. Maar in het algemeen is het moeilijk om relevante informatie te geven in een of enkele alinea's.

Teksten van anderen in z'n geheel en ongewijzigd overnemen is niet verstandig. Niet alleen maak je wellicht inbreuk op auteursrechten. Google en andere zoekmachines waarderen dergelijke content ook niet hoog.

Wel doen

Schrijf originele en relevante teksten over het onderwerp. Citeren mag, maar stelen niet. De vraag hoeveel woorden je zou moeten gebruiken houdt ook veel mensen bezig. Tussen de 500 en 800 woorden wordt vaak als minimum genoemd. In de praktijk zal het afhangen van het onderwerp en je doelgroep. Voor openingstijden zijn niet veel woorden nodig. Koude kernfusie uitleggen kost al gauw wat meer. Uitgangspunt: het hoeft geen boek te zijn, het moet wel diepgang hebben.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Natuurlijk wil jij ook een website die goed gevonden wordt in Google, en daar helpen wij graag bij! Wil jij weten hoe? Bekijk dan onze pagina over Webdesign & Hosting!

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates