Waarom telemarketing nog steeds belangrijk is
Een van de meest onderschatte marketing en sales kanalen is de telefoon. Regelmatig wordt aangekondigd dat telemarketing is overleden, maar nog steeds blijft het een van de meest effectieve manieren om een relatie op te bouwen en te onderhouden met je klanten en leads. Telemarketing is een perfecte methode om leads te kwalificeren, verkoopafspraken te maken of om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Door het inzetten van telemarketing maak je direct contact met je relaties. Maar hoe begin je met telemarketing zonder meteen een callcenter in te schakelen?
Persoonlijk contact blijft belangrijk in zakelijke relaties
We leven in een wereld van email marketing en advertenties. Mits op de juiste manier ingezet zijn dat zeer effectieve methodes om je doelgroep te bereiken, maar de menselijke stem blijft het beste middel om een persoonlijke relatie te onderhouden.
Door telemarketing kom je direct in contact met je doelgroep en door te segmenteren kom je in gesprek met de mensen in je doelgroep die ertoe doen. Door middel van een goed belscript bouw je een relatie op met je klant. Een voorwaarde hiervoor is wel dat het script persoonlijkheid heeft en natuurlijk overkomt. Daarnaast is het voor een goed telefoongesprek belangrijk dat je een verkooptechniek toepast, zoals SPIN Selling of Consultative Selling.
Direct kunnen reageren op vragen en bezwaren van klanten
Veel van je leads zullen vragen hebben over je bedrijf, maar zullen niet de tijd of moeite nemen om ze te stellen. Door proactief het gesprek aan te gaan zorg je ervoor dat deze vragen gesteld worden en kan je er meteen een antwoord op geven. Zo leren je leads niet alleen over je product, maar neem je ook bezwaren weg terwijl je een persoonlijke relatie opbouwt. Op deze manier Zo zorg je voor vertrouwen en leer je de behoeften van je doelgroep kennen.
Met telemarketing informatie verzamelen over je doelgroep
Niet alleen verzamel je zo inzichten over je doelgroep in het algemeen, maar ook juist op individuele basis. Laat dus vooral notities over het gesprek achter in je CRM.
Zelf eenvoudig beginnen met telemarketing
Vanzelfsprekend kan je telemarketing uitbesteden aan een professioneel callcenter. Maar ook is het mogelijk om bij bedrijven als Voys en Rinkel een zakelijk telefoonnummer te nemen, en zo zelf te beginnen met outbound bellen. Natuurlijk kan je zelf telefoonnummers verzamelen met je website door webformulieren te gebruiken. Maar ook is het mogelijk om bestanden met telefoonnummers te kopen bij bedrijven als Ad Hoc Data. Deze bestanden kan je segmenteren naar je doelgroep en zijn gecheckt bij het Bel-me-niet Register.