Zes zeer slechte opmerkingen tijdens een verkoopgesprek
In het artikel ‘Vijftien goede vragen om te stellen tijdens het salesproces‘ gaven we voorbeelden van goede vragen om te stellen tijdens een verkoopgesprek. Maar er zijn ook opmerkingen die ervoor zorgen dat je verkoopgesprek meteen mislukt. In dit artikel een aantal van zulke opmerking zodat je weet wat je moet ontwijken.
‘Vertel me over je bedrijf’
Want je bent lui en hebt geen onderzoek gedaan naar je klant? Daarnaast ook een goede manier om de tijd te verspillen die je nodig hebt om echt tot de kern van het bedrijf te komen. Gevolg: je hebt nu oppervlakkig informatie en een klant die denkt dat je lui bent. Dat is geen goede basis voor een volgend gesprek. Als dat er al komt.
‘Vertrouw me..’
Als je het moet zeggen dan blijkt niet uit je handelen dat je betrouwbaar bent. Maar nog veel erger, door deze opmerking lijkt het of je iets wil verbergen. Of dat je niet echt antwoord wil (of kan!) geven op de vragen van de klant. Het geeft het signaal dat je juist niet betrouwbaar bent.
‘Om eerlijk te zijn…’
Want eerder in het verkoopgesprek was je niet eerlijk? Op dezelfde wijze als ‘vertrouw me’ lijkt het of je iets verborgen wil houden voor de klant. Of nog erger, dat je niet achter je product staat. En waarom zou een klant een product kopen van een verkoper die het zelf geen goed product vindt.
‘Ik denk dat we daar iets mee kunnen..’
Kan je er wel iets mee? Of je kan er juist niet iets mee? Door deze opmerking trap je in de valkuil van een bevestigend antwoord geven terwijl je niet zeker van je zaak bent. Geef aan dat je extra tijd nodig hebt om het juiste antwoord te geven. Maar nog sterker is natuurlijk als je vooraf je huiswerk hebt gedaan en het daardoor gewoon weet.
‘Kan jij dit besluit nemen?’
Als je deze vraag stelt dan neem je de klant gewoon niet serieus. En waarom zou hij jou dan nog wel serieus nemen? Je maakt het de klant ongemakkelijk als hij het besluit niet kan nemen. Daarnaast motiveert het niet om draagvlak te creëren. En als je je huiswerk had gedaan, dan had je dit al kunnen weten.
‘Ik kan garanderen dat het werkt’
Het probleem hiermee is dat elk product zo sterk is als degene die het gebruikt. Als het niet volledig geïmplementeerd wordt, of als niet alle functies gebruikt worden, dan is er een kans dat het niet aan de verwachtingen voldoet. Maar omdat je een garantie hebt geven wordt jij vervolgens ook niet meer door je klant series genomen.
Welke opmerking wil jij toevoegen aan deze lijst? Zeg het in de reacties onder dit blog!