UTM tags opslaan in je CRM: hoe & waarom

Weet jij welke marketing campagnes zorgen voor de meeste nieuwe leads, deals en klanten? In dit artikel laat ik zien hoe je UTM tags en andere attributiedata kan opslaan in je CRM zodat je kan analyseren welke kanalen en campagnes zorgen voor de meeste klanten en omzet.

Inhoudsopgave

Waarom het belangrijk is om UTM parameters op te slaan in je CRM

Met behulp van website analytics rapportages in Google Analytics en andere analysetools is het eenvoudig om bij te houden welke kanalen en campagnes websitebezoekers genereren.

Maar als je een bedrijf hebt dat product of diensen offline verkoopt, en je genereert leads op je website die opvolgt worden om de verkoop te doen dan is het bijhouden van websitebezoekers niet voldoende.

Het kan er zelfs voor zorgen dat de verkeerde beslissingen genomen worden over waar geïnvesteerd moet worden om je bedrijf te laten groeien.

Stel je het volgende scenario voor:

  LinkedIn Ads Google Search Ads
Verbruikt budget €2000 €2000
Website bezoekers 200 100
Leads 20 10

Als je alleen Google Analytics zou gebruiken en dit de enige informatie is waartoe je toegang hebt, bezoekers en leads, dan lijkt het alsof de advertenties op LinkedIn veel beter presteren dan je zoekadvertenties op Google. Je krijgt namelijk 2x zoveel leads voor hetzelfde budget.

Stel je echter voor dat je deze campagnes volgt in een CRM zoals HubSpot of Salesforce, en de resultaten kan zien tot en met het aantal klanten en de hoeveelheid gegenereerde omzet.

Dan zou je het volgende scenario zien:

  LinkedIn Ads Google Search Ads
Verbruikt budget €2000 €2000
Website bezoekers 200 100
Leads 20 10
Klanten 2 5
Omzet €5000 €12.500

Wanneer je de effectiviteit van campagnes tot en met klanten en inkomsten kunt volgen, dan kan je het volledige plaatje zien. In dit geval presteert Google Ads veel beter want:

  • Je krijgt meer klanten van Google Search Ads dan van advertenties op LinkedIn
  • Het conversie percentage van lead naar klant is hoger bij advertenties op Google
  • De kosten voor het krijgen van een nieuwe klant zijn hoger bij LinkedIn
  • De ROAS (return-on-ad-spend) is voor Google hoger dan bij adverteren op LinkedIn

Gratis ebook: Invalshoek CRM Handboek [Download Nu]

Manieren om UTM tags op te slaan in je CRM

Gebruik een specifieke software tool

Tools zoals Attributer.io zijn speciaal gebouwd om UTM-parameters vast te leggen en bij elke formulierinzending door te sturen naar het CRM van je bedrijf.

Je plaatst een klein stukje code op je website, en vervolgens:

  • Kijkt Attributer.io naar waar je website bezoekers vandaan komen, kijkend naar technische gegevens zoals de aanwezigheid van UTM parameters, bron, apparaat, enz.
  • Categoriseert ze in een reeks kanalen zoals Paid Search, Paid Social, Marketing Email of Display
  • Slaat deze gegevens op in een cookie in de browser van de bezoeker

Wanneer een bezoeker een webformulier op je website invult, plaats Attributer.io de UTM parameters en andere attributiedata in een reeks verborgen velden in het formulier. De attributiegegevens worden doorgegeven aan het CRM naast de naam, het e-mailadres, het telefoonnummer of het bedrijf van de lead.

En zodra de UTM tags en andere attributiedata in je CRM staan, kan je deze data gebruiken om analyses uit te voeren die laten zien hoeveel leads, opportunities, klanten en inkomsten elk kanaal en/of campagne opleveren.

Een tool zoals dit gebruiken heeft een aantal voordelen. Omdat de informatie in een cookie bewaart wordt maakt het niet uit op welke pagina de conversie plaatsvindt. En de conversie hoeft niet eens tijdens dezelfde sessie te gebeuren. Daarnaast schoont het ook de data op, als de UTM tags namelijk niet consistent zijn wordt dit automatisch aangepast.

Gebruik ingebouwde functies van webformulieren

Als je een tool gebruikt voor het maken van formulieren zoals Gravity Forms of Jotform, dan hebben deze tools vaak een ingebouwde manier om UTM tags vast te leggen.

In de meeste gevallen hoef je alleen maar een aantal verborgen velden aan het formulieren toe te voegen met specifieke namen, zoals utm_source en utm_campaign. Schakel vervolgens de functie 'vooraf invullen' van de formulierbouwer in.

De formulieren zoeken vervolgens naar UTM parameters in de URL van de pagina en plaatsen deze automatisch in de verborgen velden. Wanneer het formulier wordt ingediend worden de UTM tags naar je CRM verzonden, samen met de informatie die de lead in het formulier heeft ingevoerd, zoals hun naam, emailadres of bedrijf.

Dit is vaak goedkoop en eenvoudig om te doen, maar het heeft ook een belangrijk nadeel. Namelijk dat de UTM tags enkel worden opgeslagen als het formulier wordt ingevuld op de pagina waarop de bezoeker is geland. Bekijkt hij of zij meerdere pagina's voor het een formulier wordt ingediend dan worden deze gegevens niet opgeslagen.

Ook zorgt het voor rommelige data als je UTM tags niet consistent zijn, een klein verschil zoals Facebook of facebook zorgt dan al voor ruis in je rapportages.

Gebruik Google Tag Manager

Als Google Tag Manager op je website is geïnstalleerd dan kan je variabelen gebruiken om UTM tags in je CRM op te slaan.

Dat werkt op deze manier:

  • Voeg een verborgen veld toe aan het webformulier
  • Installeer het tagsjabloon Persist Campaign Data in je Google Tag Manager account en configureer deze om de UTM parameters van de URL vast te leggen
  • Maak een cookievariabele aan in Google Tag Manager om de gegevens in een cookie op te slaan
  • Voeg een aangepaste code toe aan de site om de gegevens uit de cookie op te halen en schrijf deze in het verborgen veld dat je in stap 1 aan het formulier hebt toegevoegd

Google Tag Manager is gratis en eenvoudig om aan op je website te plaatsen, maar je hebt wel een goede kennis nodig van dit systeem om dit goed toe te passen. Dus er is een kans dat je een developer nodig hebt voor deze methode. Ook sla je hiermee enkel UTM gegevens op, en niet van andere kanalen zoals organische zoekopdrachten.

Gebruik een Customer Data Platform

Als je een CDP zoals Segment gebruikt, dan kan je dit customer data platform gebruiken om UTM tags aan je CRM toe te voegen.

Segment's client-side analytics.js-bibliotheek verzamelt automatisch UTM tags van je websitebezoekers en slaat deze op. Als je een 'Identify'-oproep doet naar Segment wanneer iemand een formulier invult, worden deze gegevens automatisch vastgelegd. Het wordt verzonden naar het CRM en naar elke andere bestemming die je in Segment hebt geconfigureerd.

Een nadeel is dat CDP's vaak erg duur zijn, en je hebt technische kennis nodig om ze in te stellen en ze te gebruiken. Het voordeel is dat je attributie data niet alleen in je CRM kan opslaan, maar ook kan verzenden naar andere systemen die je gebruikt zoals advertentieplatforms.

Gebruik HubSpot voor je marketing

Als je HubSpot gebruikt als CRM en voor de formulieren op je website dan worden UTM tags automatisch opgeslagen. Van elke nieuwe lead weet je dan precies waar die vandaan is gekomen.

Dit is eenvoudige om te doen want het is een ingebouwde functie van het platform, er is dus geen uitgebreide technische kennis of extra investering voor nodig.

Voorbeelden van rapportages

Zodat je de waarde van het opslaan van UTM tags in je CRM goed begrijpt hierbij een aantal voorbeelden van rapportages die je kan maken.

Leads per kanaal

Dit rapport laat zien hoeveel leads er elke maand zijn gegenereerd, uitgesplitst naar het kanaal waarmee ze op de website zijn gekomen.

Klanten per kanaal

Dit rapport laat zien hoeveel nieuwe klanten er elke maand zijn gegenereerd, uitgesplitst naar het kanaal waarmee ze op de website zijn gekomen.

Omzet per kanaal

Dit rapport laat zien hoeveel omzet er elke maand is gegenereerd, uitgesplitst naar het kanaal waar de klant vandaan kwam. Dit rapport kan nuttig zijn om de algehele ROI van uw marketinginspanningen te meten.

Zorg voor routine en consistentie

Het opzetten van een routine voor het verzenden van UTM parameters naar je CRM helpt bij je marketing- en omzetanalyses. Het opzetten van een routine voor het goed aanmaken van UTM parameters is de basis om het goed te doen, belangrijk daarbij is dat je consistent bent in het gebruik.

Download nu het Invalshoek CRM Handboek!

Wil je weten hoe je een CRM inzet? Lees dan nu het artikel 'Zo gebruik je een CRM'

Dit artikel is gebaseerd op “How to Track UTM Parameters in Your CRM (Plus 4 Example Reports)” van UTM.io.