Direct mail als onderdeel van je digitale marketingstrategie

Direct mail wordt door veel marketeers gezien als een achterhaald middel, echter mits goed ingezet is het nog steeds een goed kanaal om leads te genereren, zeker als je GDPR in je achterhoofd houdt en de impact daarvan op email marketing. Dit is dus het juiste moment om de plaats van direct mail in je marketingmix te heroverwegen en hoe je direct mail onderdeel maakt van je digitale marketingstrategie.

Direct mail is het versturen van een brief aan je doelgroep met daarin een commerciële boodschap. Het gaat dus een stuk verder dan het door de brievenbus proppen van een folder. Traditioneel bestaat een direct mail campagne uit het verzamelen van zoveel mogelijk adressen om een bericht naar een zo groot mogelijk publiek te versturen. Stap voor stap worden adressen verzameld, content ontwikkeld, brieven geprint en in enveloppen gestopt en vervolgens verzonden, vaak dus een niet gepersonaliseerde boodschap. Kortom, er wordt geschoten met hagel.

Direct mail is vooral relevant voor B2B bedrijven met een hoge klantwaarde en een langere salescycle.

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Handboek [Download Nu]

Direct mail en jouw digitale marketingstrategie

Veel van wat waar is voor email marketing is ook waar voor direct mail. Vooral segmenteren en personaliseren en het op het juiste moment verzenden van de campagne. Denk dus niet na over direct mail als het periodiek versturen van een grote hoeveelheid post, maar aan wat de goede boodschap op het juiste moment is als onderdeel van je overkoepelende marketingstrategie.

Daarom is het belangrijk om te weten wat de juiste triggers zijn om een brief te versturen. Ja, met direct mail is het mogelijk om awareness te creëren voor je merk, maar het is extra krachtig als je het inzet voor het nurturen van je leads; dus als ze je merk al kennen en interesse hebben getoond in de producten die je aanbiedt. Als één of meerdere leads bij een bedrijf bekend zijn in je CRM, gedrag vertonen op je website en in je email campagnes zoek dan het adres uit en verstuur een brief.

Direct mail campagnes analyseren

Het is een mythe dat het lastig is om de resultaten van direct mail te analyseren; dit is namelijk niet helemaal waar. Gebruik hiervoor gepersonaliseerde links (bijvoorbeeld met een custom domain en Bit.ly) en aparte landingspagina’s voor je campagne. Zo is het zeker mogelijk om de resultaten van je campagne te analyseren. Belangrijk daarin is wel dat er een goede call-to-action in je brief staat. Als je op de landingspagina een download aanbiedt in ruil voor een email adres, dan kan je die actie koppelen aan je direct mail campagne. Zo krijg je een prima inzicht in de resultaten van je campagne.

Account based marketing

Eerder in dit artikel stond dat direct mail een krachtige manier is om leads te nurturen en ze klaar te stomen voor sales. Het is echter ook een krachtig middel als onderdeel van een account based marketing strategie. Door het te gebruiken als manier om awareness te creëren bij je targeted account kan je een voor een ingang zorgen. Stuur daarvoor gepersonaliseerde brieven naar de de stakeholders binnen de organisatie met daarin een voor hun relevant aanbod. Zorg voor een goede call-to-action naar een landingspagina om zo engagement op te bouwen en de diepere behoeften te leren kennen. Zo maak je leads klaar te maken voor een eerste verkoopgesprek.

Direct mail combineren met inside sales

Is de landingspagina en de call-to-action in je brief bezocht én heeft de lead daar een actie ondernomen zoals het downloaden van een ebook of case study? Dan is het een goed moment als inside sales de lead belt voor een eerste verkoopgesprek. Ga specifiek in op de inhoud van de brief en hoe dat relevant is voor de lead. Vergeet ook niet om de lead te kwalificeren om zeker te weten dat ze relevant zijn voor je bedrijf is. Dit is een goede volgende stap in het salesproces.

Direct mail en de GDPR

Op 28 mei 2018 gaat de General Data Protection Regulation in en dat heeft grote gevolgen voor email marketing en marketing automation. Zo is het niet meer mogelijk om email campagnes te sturen als je geen expliciete dubbele opt-in van de ontvangers hebt. In dat geval is een direct mail campagne een goed middel om alsnog je doelgroep te bereiken en tevens om opt-ins te verzamelen, zodat je ze alsnog met email marketing kan bereiken. De GDPR wordt gezien als een bedreiging voor digitale marketing, maar door het goed inzetten van direct mail kan je juist ook kansen creëren.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Direct mail is een sterke toevoeging aan je inbound marketing strategie. Meer weten over inbound marketing? Lees dan het artikel ‘De basis voor succesvolle inbound marketing’