SEO: zo schrijf je blogs die op de eerste pagina van Google komen

Wist je dat de nummer 1 positie bij een Google zoekopdracht 33% van het zoekverkeer aantrekt? En dat de resultaten op de eerste pagina 92% van al het verkeer opvangt, wat met 92% omlaag schiet bij pagina 2? Cijfers liegen niet. Als je op de eerste resultaten pagina wilt komen is goed geschreven content alleen niet genoeg. Je moet je ook richten op SEO-gedreven, keyword gefocuste content die niet zomaar website verkeer aantrekt, maar het góede verkeer. Misschien denk je nu, “Klinkt geweldig! Maar hoe doe ik dit?”

Hierbij delen we 5 essentiële tips voor het schrijven van SEO-toegankelijke blogs, zonder in te leveren wat betreft bezoekers ervaring en betrokkenheid. Tips die je vandaag nog kan gaan gebruiken voor zoekmachine marketing:

1. Kies zeer effectieve keywords

Google genereert meer dan 40.000 zoekopdrachten per seconde. Krankzinnig, toch? Als je door dit oerwoud aan zoekopdrachten door wilt komen en je concurrenten wil overtreffen moet je doelen op de specifieke keywords en begrippen die je potentiële klanten zouden kunnen gebruiken. Hoe zullen ze anders jouw content en website vinden?

Om deze specifieke keywords te achterhalen, moet je naar de sociale media platforms gaan die jouw doelgroep regelmatig bezoekt om te zien wat trending is. Let goed op de specifieke woorden die er gebruikt worden en kijk welke populaire vaktermen of onderwerpen je veel voorbij ziet komen.

Google Trends kan je ook een beeld geven van welke keywords populair zijn op een bepaald moment. Als je ziet dat zoekopdrachten met een bepaalde zoekterm gestaag afnemen, weet je dat deze term waarschijnlijk op dat moment niet het juiste keyword is voor je marketing. Vice versa voor toenemende populariteit van zoektermen.

Als je even geen goede keywords meer weet te bedenken, kijk dan naar je concurrent. Er zijn tools waarmee je kunt zien welke keywords momenteel veel gebruikt worden en – als je voor jouw bedrijf ook relevant zijn – gebruik deze dan ook! Op SEMRush bijvoorbeeld kan je een concurrent opzoeken en zien welke keywords zij gebruiken, wat hun positie in zoekresultaten is, het verkeer dat ze ontvangen voor die keywords etc.

Onthoud dat de meest logische, voor de hand liggende keywords niet perse de beste zijn. Zoekers neigen ernaar om zogeheten “long-tail” keywords te gebruiken, hele zinnen en ook vragen wanneer ze naar iets op zoek zijn. Long-tail keywords bestrijken zo’n 70% van al het zoekverkeer en kunnen de sleutel tot een succesvolle SEO zijn.

Toen WPBeginner, de grootste WordPress resource site voor WordPress beginners, een long-tail SEO strategie begon, nam hun zoekverkeer met maar liefst 20% toe in slechts twee maanden tijd!

Mensen zullen veel vaker zoeken op kortere, meer algemene zoektermen en daarom heb je veel meer kans op een hoge plaats op de resultaten pagina als je specifiekere, long-tail keywords gebruikt. Bovendien zorgen long-tail keywords ervoor dat het website verkeer dat je ermee aantrekt van hogere kwaliteit, beter weten waarnaar ze op zoek zijn en misschien zelfs al veel verder zijn in hun buyer’s journey.

Als je eenmaal je onderzoek gedaan hebt en een lijst hebt samengesteld met keywords waarvan je denkt dat ze waardevol en relevant zijn kun je ze eerst nog door keyword research tools halen zoals Google Keyword Planner, Moz’s Keyword Explorer, Ubersuggest, Keyword Tool enzovoorts. Veel van deze keyword tools geven je maandelijks een update van hoe vaak een bepaald keyword gebruikt is. Test deze verschillenden keyword tools om te kijken welke het best aansluit bij je wensen – marketeers gebruiken verschillende tools, omdat ze verschillende eisen, wensen en behoeftes hebben.

Afhangend van je business of bedrijfstak (of budget of bandbreedte voor SEO) zou het ook belangrijk kunnen zijn om “short-tail” keywords te hanteren en daarmee meer de competitie aan te gaan. Probeer toch altijd een aanzienlijk aantal long-tail keywords te gebruiken, die veel zoekopdrachten aantrekken, maar weinig last van concurrentie hebben. Misschien ervaar je dit zelfs als makkelijker.

Neem in acht dat je focus keywords in verloop van tijd kunnen veranderen, aangezien trends kunnen evolueren, namen kunnen veranderen of jouw product/service kan veranderen. Check regelmatig je keywords en of ze nog relevant zijn, optimaal voor je doelgroep en geen kansen missen om hoog in de resultaten te komen.

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Handboek [Download Nu]

2. Integreer keywords op een natuurlijke wijze in je posts

Als je eenmaal een aantal keywords bedacht hebt, is het tijd om een blog post te schrijven die gaat over een van deze keywords. Brainstorm over onderwerpen met je team en ga voor een onderwerp dat je doelgroep gelijk pakt.

Neem de buyer’s personas, hun motivaties, uitdagingen, interesses etc. in acht gedurende het brainstorm proces. Kies een onderwerp dat emotioneel resoneert met je potentiële klanten en hun behoeftes, wensen of knelpunten.

Als je je blog post schrijft, moet je je keyword regelmatig laten terugkomen in de tekst. Je hoofd keyword moet sowieso voorkomen op de volgende plekken:

  • Titel
  • Headers en sub headers
  • URL, indien mogelijk
  • Afbeelding alt tekst (zoekmachines kunnen geen afbeeldingen lezen)
  • Meta omschrijving
  • Door de inhoud van de blog

Onthoud dat je schrijft voor mensen, niet voor zoekmachines. Focus op het engageren van lezers met een natuurlijke schrijfstijl die hun behoeftes en interesses duidelijk naar voren brengt.

Zorg er absoluut voor dat je niet een keyword veel te vaak gebruikt (beter bekend als “keyword stuffing”). Keyword stuffing kan er zelfs voor zorgen dat een website beboet wordt door of verbannen uit zoekmachine resultaten, tijdelijk of zelfs voorgoed. Maar belangrijker nog, als je keyword te vaak voorkomt en geforceerd aan begint te voelen, gaat dat je lezers ervaring zeker niet ten goede, beledig je hun intelligentie en lever je in op kwaliteit van je artikel. Geef je lezers geen enkele reden om op ‘terug’ te klikken en hun heil te gaan zoeken bij je concurrenten!

3. Link naar influencers

Wees bij het schrijven van je blogpost niet bang om te linken naar andere artikelen of blogs. Door te linken naar goede, bekende websites bied je je lezers meer leesmateriaal aan en zo de kans om hun kennis te verbreden, maar het laat Google en andere zoekmachines ook zien dat jij je onderzoek gedaan hebt! Bovendien zou de website of blog waarnaar je verwijst je zelfs credits kunnen geven en dezelfde dienst terug doen!

Niets maakt een blog post sterker dan klare, onderzochte statistieken van andere invloedrijke websites. Statistieken aanhalen helpt je bij het bouwen van een overtuigend en concreet argument die je lezers aan het denken zullen zetten (vooral als het van betrouwbare websites komt die ze kennen en waarderen).

4. Streef naar scanbare, langere posts

In een tijdperk van steeds kortere aandacht spanningsbogen (een gemiddelde van 8 seconden), zou je denken dat kortere blogpost het meest effectief zijn. Maar zoekmachines prefereren langere, meer diepgaande blogposts.

Hoe langer je blogpost is, hoe groter de kans dat hij in de top resultaten komt in zoekmachines. SerpIQ ontdekte dat resultaten op de tiende pagina doorgaans 400 woorden minder bevatten dan resultaten op de eerste pagina. Langere posts zullen dus betere resultaten opleveren voor je keywords.

Eigenlijk is het vrij simpel: Hoe meer content je op je pagina hebt staan, hoe meer clues zoekmachines hebben om erachter te komen waar je blogpost over gaat. We raden aan om een minimum van 300 woorden te hanteren per blogpost. Deze lengte geeft zoekmachines genoeg keywords en tekst om te ‘begrijpen’ waar je blogpost over gaat.

De mindere kant van langere blogpost is dat ze misschien je lezers af kunnen schrikken. In een analyse bij CoSchedule werd ontdekt dat slechts 10-20% van hun lezers het einde van de tekst haalde (en bedankt dat je al tot hier hebt gelezen!). Dus, de hamvraag is: Hoe kunnen langere blogposts de lezers van tegenwoordig toch aantrekken?

Je kan scanbare, gemakkelijk te lezen blogposts schrijven die online lezers aantrekt door niet te lange zinnen en alinea’s te gebruiken. Maak van een lange, ingewikkelde zin liever twee zinnen. En maak je alinea’s niet langer dan twee tot drie zinnen.

Maak ook ruim gebruik van bullet points en sub headers die de aandacht van de lezer trekken. Door deze tactieken te volgen schrijf je blogposts die gemakkelijker te lezen zijn (vooral op telefoons of tablets!) en minder intimiderend dan een massieve lap tekst.

5. Vergeet niet de interne links

Linken naar andere pagina’s of blogposts op jouw website helpt zoekmachines jouw website te vinden en een accuratere sitemap te creëren. Ook helpt het je publiek meer content te ontdekken en je te leren vertrouwen als geloofwaardige bron voor informatie. Interne links naar andere waardevolle content houden gebruikers langer op je website, reduceren de bounce rate en zorgen voor grotere verkoop kansen (en dat is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om draait!).

Als je linkt naar andere pagina’s op je website, of zelfs daarbuiten, zorg dan dat je een natuurlijke taal gebruikt voor de tekst waarin verwezen wordt. Vermijd het gebruik van te algemene termen zoals “top 10 beste goedkope laptops” of “klik hier”. Gebruik in plaats daarvan omschrijvende keywords die lezers een idee geven van wat ze zullen vinden als ze op de hyperlink klikken.

Prop niet teveel interne links, vergelijkbare producten of kortingsitems in een tekst. Dit soort links zullen lezers afstoten en kunnen bovendien leiden tot boetes voor je website van zoekmachines.

Een waarschuwing: gebruik niet teveel (interne) links in een blogpost. We weten dat het verleidelijk is om veel naar andere van je blogposts te verwijzen, maar kies alleen die, die het best het punt of inzicht waarin je in je blogpost over schrijft benadrukken. Denk altijd na of deze links wel op een natuurlijke manier passen bij het onderwerp van je post en of ze significante waarde toevoegen voor je lezers.

Conclusie: bloggen voor SEO

Wil je dat je blogposts in de top pagina van resultaten in zoekmachines komt (en waarom zou je dat niet willen?!), probeer dan blogposts te schrijven waar zowel lezers als zoekmachines iets mee kunnen. Door je blogsposts te optimaliseren voor beide krijg je hogere rankings in SERP’s, meer kwalitatief goed web verkeer en meer omzet. En was dat niet net precies de reden waarom je begon met bloggen?

Wat zijn jouw strategieën voor het optimaliseren van SEO? Hebben we hier wat gemist? Deel het met ons in de reacties onder dit artikel!

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Wil je weten hoe je met video marketing de bezoekers aan je website meer waarde biedt? Lees dan het artikel ‘Video marketing: zes redenen voor B2B marketeers om nu te beginnen’

Dit artikel is gebaseerd op ‘Blogging for SEO: How to Write Blogs that Rank on Page One‘ van HubSpot.

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates