Merkidentiteit: zo ontwikkel je een uniek en opvallend merk

Het ontwikkelen van een merkidentiteit vereist meer dan het creëren van een logo. Hoewel een logo het symbool van een bedrijf kan zijn, is het niet het hele merk. In feite is het creëren van een logo slechts een kleine stap naar het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit. Met miljoenen, zo niet miljarden bedrijven die een naam voor zichzelf proberen te maken, is het hebben van een sterk merk cruciaal geworden voor bedrijven om zich te onderscheiden van hun concurrenten.

Als je werkt aan de eerste merkidentiteit voor een klant, of als je dit doet voor je eigen bedrijf, is het belangrijk om eerst te begrijpen wat een merk is en wat er nodig is om er een te creëren.

We onderzoeken sterke voorbeelden van merkidentiteiten, plus hoe je volgens een merkidentiteit voor je eigen bedrijf kunt creëren.

Inhoudsopgave

  1. Wat is merkidentiteit?
  2. Voorbeelden van sterke merkidentiteiten
    1. Coca-Cola
    2. Hustle & Hope
    3. POP Fit
    4. Burt’s Bees
    5. Asana
    6. Semicolon Bookstore & Gallery
    7. Marcella NYC
  3. Het belang van merkidentiteit
  4. Een merkidentiteit creëren
    1. Onderzoek je publiek, waardevoorstel en concurrentie
    2. Ontwerp het logo en een sjabloon ervoor
    3. Integreer taal die je kan gebruiken om te verbinden, te adverteren en te belichamen op sociale media
    4. Weet wat je moet vermijden
    5. Monitor je merk om de merkidentiteit te behouden
  5. Creëer een gedenkwaardige merkidentiteit die klanten aanspreekt

In het kort

Dit artikel gaat over merkidentiteit en legt uit wat het is en waarom het belangrijk is voor een bedrijf. Het bespreekt de verschillende elementen van merkidentiteit, zoals het merkverhaal, de visuele identiteit en de kernwaarden. Het artikel benadrukt dat een sterke merkidentiteit helpt bij het creëren van een consistente en onderscheidende merkbeleving, het opbouwen van vertrouwen bij consumenten en het stimuleren van merkloyaliteit. Het eindigt met de conclusie dat het ontwikkelen en onderhouden van een sterke merkidentiteit van cruciaal belang is voor het succes en de groei van een bedrijf.

Wat is merkidentiteit?

Een merkidentiteit bestaat uit wat je merk zegt, wat de waarden ervan zijn, hoe je je product communiceert en wat je wil dat mensen voelen wanneer ze met jouw bedrijf omgaan. In wezen is de merkidentiteit de persoonlijkheid van het bedrijf en een belofte aan zijn klanten.

De termen "merk" en "logo" worden vaak door elkaar gebruikt, maar zijn niet hetzelfde. Oorspronkelijk werd de term "merk" gebruikt om te verwijzen naar het merk dat veeboeren op hun vee "brandmerken".

Het idee van een "merk" heeft zich sindsdien echter ontwikkeld tot veel meer dan alleen een naam of een symbool.

Een merk is een kenmerk of een reeks kenmerken dat de ene organisatie onderscheidt van de andere. Een merk bestaat meestal uit een naam, slogan, logo of symbool, ontwerp, etc.

Merkidentiteit is dus het aspect van branding dat zich richt op de persoonlijkheid van het merk en de waarden die je overbrengt aan je klanten.

Zoals Wayfair Senior Brand Manager Jared Rosen het zegt: "Merkidentiteit is meer dan het vinden van het juiste logo voor op koffiekopjes of voor bij de entree. Het gaat om het creëren van een persoonlijkheid die de kernelementen van het DNA van je merk versterkt. Vandaag de dag zijn de meest aantrekkelijke merkidentiteiten te vinden op digitale platforms, in IRL-ervaringen en zelfs in natuurlijke conversaties met echte klanten."

Uiteindelijk laat je product een indruk achter bij de klanten, lang nadat je de verkoop hebt gedaan. Merkidentiteit is het proces van het vormgeven van die indruk.

Om dit concept verder te begrijpen, laten we hierna enkele voorbeelden verkennen.

Voorbeelden van sterke merkidentiteiten

Coca-Cola

Als je de naam Coca-Cola hoort, denk je waarschijnlijk aan het bekende logo, maar misschien denk je ook aan de ijsbeer, de kleur rood, de "Share a Coke"-campagne of de klassieke afbeeldingen op de blikjes.

Hier zijn twee dingen die de merkidentiteit van Coca-Cola uitmaken:

  • De merkidentiteit van Coca-Cola begint met een rood logo in schrift. De rode kleur wekt vertrouwen bij de persoon die een cola drinkt, terwijl het lettertype staat voor genieten. Koffie, bijvoorbeeld, is een drankje dat je 's ochtends voor het werk drinkt. Coca-Cola is een drankje waarvan je geniet als je 's middags klaar bent. Dit is het "gezicht" van het merk.
  • Coca-Cola drukt zijn logo op een uniek gevormd flesje (het is waar, geen enkel ander drankje heeft precies zo'n flesje). Dit vertelt klanten dat ze geen imitatie krijgen. Dit is het echte product. Het merk ontwikkelt zo geloofwaardigheid en vertrouwen.

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Handboek [Download Nu]

Hustle & Hope Greeting Cards

Hustle & Hope is een merk dat hun producten positioneert als meer dan een wenskaart. Hun briefpapier en kaarten pakken complexere onderwerpen aan, zoals werk zoeken en persoonlijke ontwikkeling.

Door eenvoudige inspirerende boodschappen te combineren met een code op de achterkant van de kaart die leidt naar digitale inhoud en tips, zijn de kaarten bedoeld om de ontvanger op de een of andere manier "op te krikken".

Oprichtster Ashley Sutton wilde altijd al een kantoorboekhandel beginnen, maar na een carrière in enkele van de beste Fortune 500-bedrijven raakte ze gepassioneerd door mensen te helpen het beste in zichzelf naar boven te halen op professioneel vlak.

Toen kreeg ze een ingeving die later de basis zou worden van wat haar bedrijf uniek maakt: "Waarom geen coole wenskaarten verkopen EN mensen helpen!" Dit is hoe de identiteit van dit merk wordt uitgevoerd:

Alle papieren producten gebruiken moderne, kleurrijke ontwerpen die van de pagina afspringen en slogans die verder gaan dan algemene gelukwensen.

POP Fit

POP Fit heeft een opvallend merkbeeld met knalroze, paars en geel, maar dat is niet eens een hoofdelement van hun merkidentiteit. Misschien is een van de meest opvallende dingen van dit merk hun radicale vertegenwoordiging die in al hun berichtgeving te vinden is.

Volgens hun website is "POP Fit Clothing gebouwd op het idee dat representatie, inclusiviteit en body positivity belangrijk zijn in zowel de mode als de media". Daarom variëren hun maten van XXS tot 4XL en hebben ze een kenmerkende stof die vier kanten op kan stretchen.

De reclame van POP Fit ondersteunt hun boodschap van inclusiviteit, met vrouwen van kleur, rolstoelgebruikers en verschillende lichaamstypes. Hun beelden zijn ook niet geretoucheerd en tonen hun diverse modellen op een realistische en respectvolle manier.

Hun producten lossen enorme pijnpunten op in de sportkledingindustrie, zoals problemen met maten, gebrek aan zakken, doorschijnende leggings of vetrollen door te strakke kleding tijdens squats en andere oefeningen.

Burt’s Bees

Na een begin in de bijenteelt en de verkoop van honing, groeide Burt's Bees om tegemoet te komen aan de behoefte aan volledig natuurlijke en duurzame persoonlijke producten. Het bedrijf streeft ernaar "doordachte keuzes te maken om onze impact op de natuur te verminderen en te werken aan de bescherming van de biodiversiteit, waardoor onze eigen plaats in de wereld behouden blijft."

Hun oorspronkelijke logo (hierboven afgebeeld) met de bebaarde oprichter onderstreept het gevoel van eenvoud en bescheidenheid. Dit staat in schril contrast met de esthetiek van andere schoonheids- en verzorgingsproducten.

Dit is hoe het merk zich verder distantieert van opzichtigheid en vasthoudt aan de focus op de natuur:

  • Burt's Bees gebruikt verantwoorde ingrediënten voor hun producten en recycleerbare verpakkingen.
  • Ze doneren aan natuurbeschermingsprojecten en andere groene initiatieven.

Asana

De missie van Asana is "om de mensheid te helpen gedijen door teams wereldwijd in staat te stellen moeiteloos samen te werken."

De oprichters begonnen bij Facebook, waar het duidelijk was dat ze een tool voor projectbeheer en samenwerking misten waarmee de teams vloeiender konden samenwerken.

In het Sanskriet verwijst "Asana" naar een specifieke houding waarin yogi's zitten, en de bedrijfsnaam is een eerbetoon aan de boeddhistische principes van focus en flow.

Asana gebruikt veel witruimte voor focus met uitbarstingen van kleur om "energie te injecteren" in de werkruimte. De drie stippen in het logo staan bij elkaar, wat staat voor evenwicht en samenwerking.

Semicolon Bookstore & Gallery

Semicolon Books werd geboren toen eigenaar/oprichtster Danielle Mullen gediagnosticeerd werd met een tumor op haar oogzenuw en na ging denken over erfenis en nalatenschap.

Toen, zonder verwachting of intentie om een winkel te openen, liep ze langs de perfecte ruimte die te huur stond. Niet lang daarna was de plek van haar en was ze schappen aan het bouwen.

De missie van de boekhandel is het "koesteren van de verbinding tussen literatuur, kunst en het nastreven van kennis; terwijl ook de kracht van woorden wordt gebruikt om onze gemeenschap te verbeteren."

Daarom zet het merk zich in voor de gemeenschap van Chicago en het creëren van een gastvrije ruimte voor hun klanten:

  • Met hun #ClearTheShelves-initiatief kunnen lokale studenten gratis boeken mee naar huis nemen om de alfabetiseringsgraad in Chicago te verbeteren.
  • Bewoners worden aangemoedigd om BYOB, chillen in de winkel, en praten met de eigenaar, het creëren van een sfeer van vriendelijkheid en kameraadschap.
  • Semicolon Bookstore steunt lokale makers door lokale kunstenaars in de galerie te zetten en lokale auteurs te presenteren.

Je ziet ook dat hun visuele merk een ‘Chicago vibe’ uitstraalt, terwijl ze mensen laten lezen en genieten van de winkel.

Marcella NYC

Marcella NYC begon in het appartement van oprichter Siyana Huszar en groeide uit tot een opmerkelijk merk, dat klassieke silhouetten mengt met een comfy look. Haar doel was om betaalbare, high-end kleding te maken en ook een meer duurzame benadering van mode te hanteren.

"Ik wilde echt een vrouw kleden zoals ik: iemand die zich mondig en sterk wil voelen en ingetogen, maar niet bang is om op te vallen in een menigte," zei Siyana in een interview met Forbes. "Mijn ontwerpen zijn heel minimalistisch, heel eenvoudig, maar er zit altijd een beetje een twist of een cool randje aan.

Empowerment van vrouwen en meisjes werd een integraal onderdeel van Marcella NYC's merkidentiteit.

  • De kleding heeft een monochrome, uniforme look: zwart, grijs, wit en camel. Perfect om een capsule wardrobe op te bouwen met een samenhangende stijl.
  • Trouw blijvend aan hun ethos van vrouwenemancipatie, steunt elk kledingstuk dat klanten kopen een volledige schoolweek voor meisjes in nood: boeken, benodigdheden, uniformen en artikelen voor persoonlijke hygiënische.
  • Met het oog op duurzaamheid gebruikt het merk waar mogelijk organische en duurzame stoffen en gebruikt het gerecyclede materialen en biologisch afbreekbare verpakkingen.

Al deze facetten werken samen om een samenhangende merkidentiteit te creëren. Als je naar een kledingstuk kijkt, weet je dat het van Marcella NYC is.

In de bovenstaande voorbeelden is het merk zoveel groter dan het logo of de visuals van het bedrijf. We zullen hier in de volgende paragrafen dieper op ingaan.

Waarom is merkidentiteit zo belangrijk?

Als de belichaming van bijna alles wat je bedrijf is en doet, kan een merkidentiteit klanten inspireren en een gevoel van loyaliteit voor jouw merk vergroten. Merkidentiteit is daarom cruciaal voor de toekomst van je bedrijf.

Dus, als je merk meer is dan alleen het logo, hoe kan je dan doen wat merken als Coca-Cola hebben gedaan en andere unieke elementen in de identiteit van je bedrijf aanbrengen?

Hier zijn zes componenten van een goed ontwikkelde merkidentiteit en zetten we uiteen waarom het voor jou zo belangrijk is om deze te ontwikkelen.

Het “gezicht” van je bedrijf

In alle opzichten is het logo van je merk het "gezicht" van je bedrijf. Maar dat gezicht moet er niet alleen cool of interessant uitzien. De bijdrage van een logo aan de merkidentiteit is ook associatief.

Het vertelt het publiek dat [dit beeld] staat voor [de naam van je bedrijf].

Geloofwaardigheid en vertrouwen

Een merkidentiteit maakt je product niet alleen gedenkwaardiger, maar ook opvallender en dominanter op de markt.

Een merk dat een gezicht creëert en dat gezicht na verloop van tijd consequent handhaaft, ontwikkelt geloofwaardigheid onder zijn concurrenten en vertrouwen onder zijn klanten.

Reclame indrukken

Een merkidentiteit is een sjabloon voor alles wat je zou opnemen in een advertentie voor je bedrijf, of die advertentie nu in druk is, online, of een reclame op YouTube.

Een merk met een gezicht en geloofwaardigheid in de sector is goed voorbereid om zichzelf te promoten en indruk te maken op potentiële kopers.

De missie van je bedrijf

Wanneer je een identiteit voor je merk creëert, geef je het iets om voor te staan. Dat geeft je bedrijf op zijn beurt een doel.

We weten allemaal dat bedrijven een missie hebben, toch? Nou, je kunt er geen hebben zonder je merk eerst een identiteit te geven.

Nieuwe klanten genereren en bestaande klanten tevreden stellen

Een merkidentiteit - met een gezicht, vertrouwen en een missie - trekt mensen aan die het eens zijn met wat jouw merk te bieden heeft. Maar zodra deze mensen klanten worden, geeft diezelfde merkidentiteit hen het gevoel erbij te horen.

Een goed product genereert klanten, maar een goed merk genereert fans.

Als je wil dat je bedrijf een bekende en geliefde merknaam wordt, zal dat wat werk kosten. De volgende stappen zullen je helpen een merkidentiteit op te bouwen. Het zijn eenvoudige stappen, maar het uitvoeren is echter een ander verhaal.

Hoe creëer je een merkidentiteit?

  1. Onderzoek je publiek, waardevoorstel en concurrentie
  2. Ontwerp het logo en een sjabloon ervoor
  3. Integreer taal die je kan gebruiken om te verbinden, te adverteren en te belichamen op sociale media
  4. Weet wat je moet vermijden
  5. Monitor je merk om de merkidentiteit te behouden

Een merk opbouwen is niet iets dat overhaast moet gebeuren. Er zijn veel bewegende delen die verder gaan dan het creëren van een logo en het kiezen van enkele belangrijke kleuren. Het creëren van een merkidentiteit vereist het volgende:

Onderzoek je publiek, waardepropositie en concurrentie

Net als elk ander aspect van het starten van een bedrijf, is de eerste stap bij het creëren van een merkidentiteit het doen van marktonderzoek. Je moet de vijf dingen van hierboven duidelijk hebben en begrijpen.

Zoals HubSpot Brand Strategist James Zabik ooit zei: "Een van de belangrijkste dingen om te overwegen bij het bouwen van een merkidentiteit is hoe je berichtgeving zal resoneren met je doelgroep.

Begin met het achterhalen van de pijnpunten van je publiek en communiceer hoe je bedrijf of product deze helpt oplossen."

Zabik voegt daaraan toe: "Je kan een flitsend logo en opvallende marketingteksten hebben, maar als die niet duidelijk en effectief de pijnpunten van je klanten aanpakken, zal het te uitdagend zijn om een sterke en duurzame merkidentiteit op te bouwen."

Publiek

Het is geen geheim dat verschillende mensen verschillende dingen willen. Je kunt een product (meestal) niet op dezelfde manier op een tiener richten als op een student.

Leren wat je publiek wil van een bedrijf in je branche is van vitaal belang voor het creëren van een merk waar mensen van zullen gaan houden.

Waardepropositie en concurrentie

Wat maakt jouw bedrijf uniek in de branche? Wat kan je je consumenten bieden dat anderen niet kunnen? Het verschil kennen tussen jou en je concurrentie is essentieel voor het ontwikkelen van een succesvol merk.

Door je concurrenten in de gaten te houden, leer je ook welke merk technieken goed werken en welke niet.

Missie

Je weet wat je bedrijf aanbiedt, maar zorg voor een duidelijke en directe missie die je visie en doelstellingen beschrijft.

Met andere woorden, ken het doel van je bedrijf. Je kan niet een persoonlijkheid voor een bedrijf creëren als je niet weet waar dat bedrijf over gaat of voor staat.

HubSpot Senior Brand Manager Callie Wilkinson zegt: "Wees niet bang om ergens voor te staan. Nu meer dan ooit voelen klanten zich aangetrokken tot merken die aansluiten bij hun waarden.

Laat je missie en visie doorschijnen in alles wat je doet en streef betekenisvolle partnerschappen na met mensen en organisaties die deze waarden delen."

Persoonlijkheid

Ook al ben je niet per se een persoon aan het branden, dat betekent niet dat je niet persoonlijk kunt zijn bij het ontwikkelen van een merkimago. Gebruik je logo, kleuren en beelden om weer te geven ‘wie’ het merk is. Versterk vervolgens die visuele weergave met je tone of voice:

Ben je een zelfverzekerd bedrijf met veel pit, zoals Nike? Of ben je een high-end, chique merk zoals Chanel? Hoe dan ook, zorg ervoor dat je je merk ontwikkelt als een manier om je bedrijf te vertegenwoordigen en te positioneren.

Onderzoek is misschien saai, maar hoe meer je weet over je bedrijf, hoe sterker de merkidentiteit zal zijn.

SWOT-analyse

Ten slotte kan een SWOT analyse nuttig zijn om je merk beter te begrijpen. Door de kenmerken van het merk te overwegen, kan je kenmerken vinden die je in het merk wilt uitstralen.

SWOT staat voor:

  • Strengths: Positieve kenmerken van je bedrijf die een voordeel bieden ten opzichte van de concurrentie.
  • Weaknesses: Kenmerken die een nadeel blijken te zijn voor je bedrijf.
  • Opportunities: Veranderingen en trends in de industrie die kansen bieden voor jouw bedrijf.
  • Threats: Elementen in de omgeving of de industrie die problemen kunnen veroorzaken voor je bedrijf.

Ontwerp het logo en een sjabloon ervoor

Zodra je je bedrijf door en door kent, is het tijd om je merk tot leven te brengen. In de woorden van grafisch ontwerper Paul Rand: "Design is de stille ambassadeur van je merk." Dit is wat je moet weten:

Logo

Hoewel het logo niet de volledige merkidentiteit is, is het een vitaal element in het merkproces. Het is het meest herkenbare deel van je merk. Het staat overal op, van je website tot je visitekaartjes en je online advertenties.

Met je logo op al deze elementen moet je branding er net zo samenhangend uitzien als dit voorbeeld:

merkidentiteit

Interessante vorm

Hoe belangrijk het logo ook is voor de branding, het is niet het enige element dat een merkidentiteit sterk maakt. Je product(en), de verpakking of de manier waarop je je diensten presenteert moeten allemaal een rol spelen in de merkidentiteit.

Door je bedrijf visueel weer te geven in alles wat je doet, creëer je consistentie en een vertrouwdheid met je consumenten.

Neem de gouden bogen van McDonald's als voorbeeld. Zij gebruikten een interessante vorm om de iconische "M" te creëren, die nu overal ter wereld herkenbaar is.

Kleur en type

Het creëren van een kleurenpalet is een manier om je identiteit te versterken. Het biedt je variatie zodat je unieke ontwerpen voor je bedrijf kunt maken terwijl je trouw blijft aan de merkidentiteit.

Type kan ook een tweesnijdend zwaard zijn als het niet goed wordt gebruikt. Hoewel "mix en match" type ontwerp een trend is geworden, betekent dat niet dat het mengen van een handvol lettertypes noodzakelijkerwijs een goed idee is voor jouw bedrijf.

In het logo, op de website en op alle documenten die je bedrijf maakt (drukwerk en digitaal), moet de typografie consistent worden gebruikt.

Als je de website en de advertenties van Nike bekijkt, zie je dat het bedrijf overal hetzelfde lettertype en dezelfde stijl gebruikt en dat doet wonderen.

Sjablonen

Waarschijnlijk verstuur je dagelijks e mails, typ je brieven of deel je visitekaartjes uit aan potentiële klanten.

Door sjablonen te maken (zelfs voor een e-mailhandtekening) krijgt je bedrijf een meer uniforme, geloofwaardige en professionele uitstraling.

Consistentie

Zoals in bijna elke stap al is gezegd, is consistentie wat een merkidentiteit kan maken of breken.

Gebruik de bovengenoemde sjablonen en volg de ontwerpkeuzes die je voor je merk hebt gemaakt op alle gebieden van het bedrijf om een harmonieuze merkidentiteit te creëren.

Flexibiliteit

Ja, consistentie is cruciaal, maar flexibel blijven in een maatschappij die altijd op zoek is naar het volgende beste is net zo belangrijk.

Flexibiliteit maakt aanpassingen in reclamecampagnes, taglines en zelfs een modernisering van je algemene merkidentiteit mogelijk, zodat je je publiek voortdurend geïnteresseerd kan houden.

De sleutel is om alle veranderingen die je aanbrengt consistent te houden in je hele merk (verander bijvoorbeeld niet het ontwerp van de visitekaartjes en niets anders).

Document

Een van de meest effectieve manieren om ervoor te zorgen dat een bedrijf zich aan zijn merkregels houdt, is het opstellen van een reeks merkrichtlijnen die alle do's en don'ts van je merk documenteren.

Skype is een merk dat geweldig werk heeft geleverd door een duidelijke, samenhangende merkgids op te stellen die iedereen kan volgen. Dit is een manier om mensen in staat te stellen om merk kenmerken te bouwen en je merk te delen, terwijl je merk conform het imago en de stijl blijft.

Integreer taal die je kan gebruiken om te verbinden, te adverteren en te belichamen op sociale media

Nu je je merk binnen je bedrijf hebt gevestigd en alle noodzakelijke stappen hebt genomen om het te ontwikkelen, ben je klaar om het merk binnen je community te integreren.

En een van de meest succesvolle manieren om dit te bereiken is om kwalitatieve content te leveren.

In het ebook Branding in the Inbound Age van HubSpot schrijft Patrick Shea: "Op elke manier is je content je merk online. Het is je verkoper, je winkel, je marketingafdeling; het is je verhaal, en elk stukje content dat je publiceert reflecteert op en definieert je merk. Dus, geweldige inhoud, geweldig merk. Saaie inhoud, saai merk."

Taal

Gebruik taal die past bij de persoonlijkheid van je merk. Is je merkidentiteit high-end, gebruik dan professionele taal; is je merk laid-back, wees dan meer informeel.

De taal die je als merk kiest, wordt geïntegreerd in het hele bedrijf, dus het is belangrijk dat je je toon zorgvuldig afstemt op de persoonlijkheid van je merk.

Verbinding en emotie

Mensen houden van verhalen. Beter gezegd, mensen houden van verhalen die hen raken (emotioneel en tot actie aanzetten).

Een sterke merkidentiteit kan een emotionele band creëren met consumenten, wat een solide basis kan zijn voor het opbouwen van een duurzame relatie met een merk.

Adverteren

Het ontwerpen van advertenties, traditioneel of digitaal, is de meest efficiënte manier om je merk aan de wereld voor te stellen. Het is een manier om de boodschap van je merk gezien en gehoord te krijgen door je doelgroep.

Sociale media

Een andere geweldige manier om een band met je consumenten op te bouwen is via sociale media. De overvloed aan platforms op het internet biedt een hoop digitaal onroerend goed dat je kan gebruiken om je merkidentiteit te vestigen.

Coca-Cola, nogmaals, maakt goed gebruik van haar omslagfoto op Facebook door het consistent te houden met het ‘geluksthema’.

Sociale media zijn ook belangrijk om rechtstreeks met je klanten te praten en affiniteit voor jouw merk te creëren.

Als je wordt genoemd in een tweet, status of bericht (vooral als de klant een vraag of zorg heeft), zorg er dan voor dat je je merk een goede reputatie geeft door efficiënt te reageren op je klanten.

Weet wat je moet vermijden

Je kan alle stappen volgen om een sterke merkidentiteit te creëren, maar als je je schuldig maakt aan een van de volgende praktijken, kan jouw merk gaan wankelen.

Geef je klanten geen gemengde boodschappen

Weet wat je wil zeggen en gebruik de juiste taal en beelden om dat te zeggen. Als iets voor jou logisch is, betekent dat niet dat dat het voor je klanten ook is.

Kopieer niet je concurrenten

Je concurrentie kan een geweldige branding hebben en aangezien jij dezelfde producten of diensten verkoopt, wil je dat misschien na doen. Één tip: niet doen.

Houd rekening met wat zij doen en geef er vervolgens je eigen draai aan om je bedrijf nog meer te laten opvallen in de branche.

Verlies geen consistentie tussen online en offline

Ja, je drukwerk ziet er misschien iets anders uit dan je online aanwezigheid, maar jouw kleuren, lettertype, thema en boodschap moeten allemaal consistent zijn.

Ga voor opschaling, niet opoffering

Rosen zei ooit: "Als je merk zich uitbreidt naar nieuwe kanalen, weersta dan de drang om trends na te jagen die niet aansluiten bij het DNA van je merk. Het schalen van identiteit werkt alleen als je je oorspronkelijke liedje afmaakt ... in plaats van een nieuw liedje te schrijven."

Monitor je merk om de merkidentiteit te behouden

Net als bij andere aspecten van de marketing is het moeilijk om te weten wat je goed doet (en wat niet), zonder de belangrijkste prestatiecijfers bij te houden.

Gebruik Google Analytics, enquêtes, opmerkingen, discussies op sociale media, etc. om je merk te monitoren en een idee te krijgen van hoe mensen over je praten en met je omgaan.

Dit geeft je de mogelijkheid om veranderingen in je merk door te voeren als dat nodig is, of het nu is om een fout te corrigeren of om de merkidentiteit te verbeteren.

Zoals Zabik het zegt: "Test, leer en optimaliseer. Zoek uit wat jouw merk onderscheidt van je concurrenten en leer dat te communiceren op een manier die vertrouwen wekt. Als je product voldoet aan de hype die je creëert, begin je een momentum op te bouwen bij klanten die in je merk geloven."

Creëer een gedenkwaardige merkidentiteit die klanten aanspreekt

Het creëren van een gedenkwaardig merk vereist consistent gebruik van lettertype, kleur, afbeeldingen en taal, maar het is de moeite waard. Wanneer consumenten op basis van een logo onmiddellijk herkennen wie je bent en waar je voor staat, ben je meer geworden dan alleen een naam en een symbool.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Nadat je de merkidentiteit van je bedrijf hebt ontwikkeld is het de hoogste tijd om te investeren in een brand marketing strategie. Hoe je dat doet lees je in het artikel 'Zo ontwikkel je een brand marketing strategie'.

Dit artikel is gebaseerd op “Brand Identity: How to Develop a Unique & Memorable Brand in 2023” van HubSpot.

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates