Zeven redenen om te starten met marketing automation

Marketing automation is de sleutel om meer resultaat uit je marketing te halen en om betere relaties met je leads en klanten te ontwikkelen. Niet alleen voor corporate bedrijven, maar vooral ook in het MKB. In dit artikel zeven redenen om met marketing automation aan de slag te gaan.

Goede marketing levert een concrete bijdrage aan je salessucces. Dat komt omdat het je verkopers makkelijker maakt om deals te sluiten, én natuurlijk omdat ze meer leads van hoge kwaliteit krijgen. En met marketing automation wordt het makkelijker om consequent goede marketing te bedrijven.

Voortdurend marketing activiteit

Met marketing automation ziet de buitenwereld dat je bedrijf actiever is, meer betrokken is en meer toegewijd is aan het onderhouden van relaties. Niet alleen interacties als daarom wordt gevraagd, maar onafgebroken proactief communiceren met de doelgroep. Hierdoor komt je bedrijf niet alleen positiever over, maar lijkt het ook groter dan het eigenlijk is.

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Automation Handboek [Nu Downloaden]

Automatisch je leads opwarmen

Nooit meer een koud acquisitiegesprek! Want met marketing automation krijg je inzicht in de behoeften van je leads, worden ze bekend met de diensten die je aanbiedt, en weet je wat het optimale moment is om contact met ze op te nemen. Omdat je leads worden opgewarmd wordt het makkelijk voor je verkopers om een goed gesprek met ze aan te knopen. En daarmee uiteindelijk om een deal te sluiten.

Hogere omzet en gemiddelde klantwaarde

Je krijgt meer leads en klanten doordat je op grotere schaal de markt kan bewerken. Maar ook de klantwaarde stijgt doordat je de behoeften beter kent en daardoor een betere passende propositie kan aanbieden. In die zin is marketing automation dus ook een onafgebroken onderzoek naar de behoeften van je doelgroep.

Bestaande content hergebruiken

Het voortdurend produceren van nieuwe content kost veel tijd en moeite. Zonde dus als het slechts eenmalig wordt gebruikt. Met marketing automation weet je wanneer iemand behoefte heeft aan bepaalde informatie en kan je het proactief aanbieden. Hierdoor ze je content effectiever en kostenefficiënter in.

Betere rapportages en analyses

Het mooie van marketing automation is dat het alle stappen in het marketingproces meetbaar maakt. Zo weet je wat je moet optimaliseren om meer resultaat uit je campagnes te halen. En waar je je geld aan uitgeeft.

Betere relatie met je collega’s op de salesafdeling

Als marketeer ben je vast bekend met de haat/liefde relatie met je salescollega’s. De marketingafdeling zorgt nooit voor goede leads, terwijl de verkopers niet de deals weten te sluit die marketing aanlevert. Met marketing automation verzamel je meer kennis over je leads zodat sales een goed beeld van ze heeft voordat ze contact opnemen. En de leads niet nooit een deal zullen worden kan je identificeren voordat je ze aan sales uitlevert. Hierdoor besteden ze minder tijd aan slechte leads, en hebben ze meer tijd over voor waardevolle leads.

Betere en persoonlijkere relatie met je leads en klanten

Met marketing automation kan je uitingen over al je kanalen heen personaliseren. Niet alleen op naam, organisatie en andere statische data in je CRM, maar ook op gedrag en interesses. Stel je voor wat de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal betekend voor de relatie met je leads. En wat dit uiteindelijk zal betekenen voor je omzet.

Uiteindelijk zorgt het (gedeeltelijk) automatiseren van je marketing voor meer resultaat, meer kennis van je markt en weet je beter waar je je marketingbudget aan besteedt.Download nu het Invalshoek Marketing Automation Handboek

Wil je weten hoe we INSTRKTIV helpen met marketing automation? Lees dan nu onze case study!