Drie redenen om nu in een multi-platform strategie te investeren

We doorgaan momenteel een van de grootste veranderingen in online adverteren. Door de nieuwe privacy wetgeving van Apple en veranderingen in iOS14 zijn adverteerders genoodzaakt opnieuw te kijken naar hoe ze kunnen personaliseren en hoe ze alsnog relevante ads kunnen leveren. Terwijl ze steeds minder data van hun (potentiële) klanten krijgen.

 

In de basis is adverteren niets meer en niets minder dan investeren; de bronnen en informatie die voorhanden is zo efficiënt mogelijk gebruiken. Een van de meest bekende manieren om risico’s tijdens het doen van investeringen te beperken is te diversifiëren. Je moet niet al je geld op één paard inzetten, toch?

Het is dus duidelijk dat investeren in een multi-platform strategie nu relevanter is dan ooit. Zichtbaar aanwezig zijn op meerdere platformen zorgt ervoor dat adverteerders van ieder platform de voordelen kunnen meepikken, jouw klant bij elke stap in de customer journey kunnen begeleiden en zo een sterk merk en imago op kunnen bouwen.

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Handboek [Download Nu]

1. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Als je begint met adverteren op een nieuw platform geldt in de regel dat je beter een van de eerste daarin kan zijn. Er zijn meestal minder mensen op nieuwe of opkomende platforms, dus is er ook minder concurrentie in de advertising. Daardoor is de inventaris van publiek meestal ook goedkoper. Je wil je merk onder de aandacht brengen en dat gaat gemakkelijker als je een van de eerste bent.

Het loont ook zeker om te oefenen met hoe je omgaat met nieuwe platforms. Omdat er alsmaar nieuwe platforms ontstaan is het goed als jouw team al ervaring heeft met het omgaan hiermee en aanpassen aan een nieuwe advertising omgeving. De key is om de synergie te vinden tussen ad operations en creatives en tegelijkertijd voor elk platform de beste manier van werken te vinden.

2. Al je geld op één paard inzetten leidt tot gemiste kansen

Hoe meer customer touchpoints (zoals social media platforms) beschikbaar worden, hoe meer gefragmenteerd de customer journey wordt en dat leidt er weer toe dat de customer journey ook steeds moeilijker te voorspellen is. Dat geldt vooral voor social platforms, omdat consumenten tegenwoordig meerdere sociale netwerken gebruiken om verschillende redenen of voor verschillende doeleinden. Eigenlijk bepaalt een consument nu zelf zijn of haar customer journey.

Ze kunnen bijvoorbeeld een product ontdekken op Pinterest, maar op TikTok of Instagram opzoek gaan naar hoe dit product is in gebruik en vervolgende via Facebook het product aanschaffen. Daarom moeten adverteerders zorgen dat ze op al deze kanalen aanwezig zijn om zo in the picture te komen en te blijven tijdens elke stap in de customer journey van de klant.

We zien ook dat adverteerders moeite hebben met het voorspellen van de customer journey door veranderingen in iOS14 en cookie-based tracking waardoor signalen van consumenten niet meer zo makkelijk opgepikt worden. Dat één platform domineert is inmiddels achterhaald. In plaats daarvan moeten adverteerders alle platforms in acht nemen om zo het risico te verminderen en klanten de gehele customer journey kunnen bijstaan, ongeacht het platform.

Een multi-platform strategie inzetten zorgt er niet alleen voor dat je je klanten gedurende de hele buyers journey kunt volgen, het zorgt er ook voor dat je wellicht meer mensen bereikt die je anders niet kon bereiken. Neem bijvoorbeeld Pinterest; dat is niet meer alleen maar voor vrouwen en doe-het-zelfers. Steeds meer mannen zitten op het platform en zoeken naar auto, reis of gaming content.

Of neem Snapchat, dat eerst voornamelijk in Amerika gebruikt werd, maar ook steeds meer in andere landen over de hele wereld.

3. Consistente strategie = betere merkherkenning

Het is tegenwoordig lastig om ervoor te zorgen dat mensen, die soms wel 12+ uur per dag op social media zitten, jouw merk online herkennen. Maar het is echt belangrijk wel boven je concurrentie uit te steken. Om hier bovenuit te komen moeten adverteerders consequent zijn in het maken en publiceren van content die het merk herkenbaar maakt op alle platforms.

Waarom is consistente branding zo belangrijk?

Je klanten verwachten het van je. Sterker nog, 90% van de consumenten verwachten consistente branding interacties op alle social platforms. In werkelijkheid gelooft slechts 22% in de uitvoering hiervan van merken. Een belangrijk doel voor adverteerders is consistente merk ervaring te leveren, maar precies dit doel is wat vaak niet meer nagestreefd dreigt te worden.

Consistente merk ervaring bouwt ook vertrouwen op. Wanneer een merk consistent berichten plaatst op alle social platforms, zullen consumenten een emotionele connectie ontwikkelen naarmate ze het merk “beter leren kennen”. De consistentie op social platforms kan er ook voor zorgen dat deze berichten samen het “verhaal” van het merk maken, dat blijft hangen bij consumenten. Deze connectie leidt vervolgens tot een positieve benadering van het merk en zorgt voor meer betrouwbaarheid en dat leidt uiteindelijk tot meer engagement en sales.

Het is duidelijk dat adverteerders van nu zich bezig moeten houden met een multi-platform strategie om de verwachtingen van klanten te overtreffen, ook al is dit soms lastig om verschillenden redenen, zoals gebrek aan bandbreedte, (financiële) middelen of kennis.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Over alle platforms heen op het juiste moment de juiste advertentie vertonen aan de juiste persoon heet targeted advertising. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel 'Wat is targeted advertising?'

Dit artikel is gebaseerd op “3 Reasons You Need to Invest in a Multi-Platform Social Strategy Now” van Smartly.

Plaats een reactie

Meld je aan voor blog updates