Wat is zoekmachine marketing?

Je hebt de termen “search engine optimization” en “SEO” waarschijnlijk al  een miljoen keer gehoord. Maar hoe zit het met zoekmachine marketing (SEM) en betaald adverteren op zoekmachines (SEA)? Laten we het verschil tussen SEO en SEA bekijken, of je bedrijf beide moet gebruiken, en de voordelen van zoekmachine marketing en betaald adverteren op zoekmachines.

Wat is zoekmachine marketing?

Met zoekmachine marketing vergroot je de zichtbaarheid van je website op de resultatenpagina’s van zoekmachines met zowel betaalde als niet betaalde inspanningen om zo meer verkeer naar je website te genereren. Met SEA (search engine advertising) biedt je op zoektermen waar je klanten op zoeken op zoekmachines zoals Google en Bing. Je kunt bieden op zoektermen die verband houden met de services of producten van je bedrijf zodat je advertenties verschijnen voor die zoekopdrachten. Deze advertenties worden pay-per-click (PPC) -advertenties genoemd en zijn er in vele vormen. Bij SEO gaat het puur om de inspanningen die je doet om ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk in de organische resultaten verschijnt. En dan zonder voor advertenties te betalen.

SEA is buitengewoon krachtig en uniek ten opzichte van andere marketingmethoden. Omdat je hiermee advertenties kunt tonen aan al geïnteresseerde klanten die actief op zoek zijn naar een product of dienst.

Zoekmachine marketing: SEO vs SEA

SEO en SEA worden vaak met elkaar verward. De manier om de twee te onderscheiden is door te kijken naar SEO als “verdiend” verkeer en SEA als “gekocht” verkeer. Wanneer bedrijven hun website optimaliseren voor SEO betalen ze Google niet voor verkeer of klikken. Ze behalen de toppositie in zoekresultaten door de meest relevante inhoud voor een zoekopdracht op trefwoord te hebben. Met SEA bieden bedrijven op zoektermen en betalen ze Google om hun advertenties weer te geven wanneer mensen naar die zoektermen zoeken.

Met andere woorden, SEO is een kosteneffectieve manier om te focussen op de top van de marketingfunnel. Terwijl SEA consumenten zijn die aan de onderkant van de marketingfunnel zitten omdat ze al klaar zijn voor een antwoord. Je zou dus kunnen zeggen dat SEO beter is voor brand awareness en thoughtleadership. Daarom is het verstandig om beide in je marketingstrategie op te nemen.

Hoe gaat zoekmachine adverteren in z’n werk?

Stel je het voor als een veiling, behalve in plaats van zeldzaam antiek en schilderijen bied je op zoektermen en hoeveel je wil betalen voor een klik. Je zoekadvertentie wordt geactiveerd door de woorden of combinatie van zoektermen die iemand in het zoekvak typt.

Merk op dat de hoogste bieder niet altijd de winnaar is. In plaats daarvan bepalen zoekmachines welke advertenties moeten worden getoond op basis van hoe relevant je advertenties, zoektermen en website zijn voor gebruikers.

Kies bij zoekmachine marketing voor de juiste zoektermen

Zoektermen zijn de bepalende factor van je zoekmachine marketingcampagnes omdat ze beslissen wie je advertentie wel en wie ze niet ziet. Het maakt niet uit hoe goed je betaalde advertenties zijn, als ze niet aan de juiste mensen getoond worden zullen ze geen resultaat opleveren. Dit is de reden waarom het verfijnen van je strategie voor zoektermen een must is zodat je geen waardevolle euro’s verspilt.

Hieronder een korte handleiding voor het kiezen van de juiste zoektermen om op te bieden:

Begin met brainstormen

Maak een lange lijst met zoektermen die het meest relevant zijn voor de doelgroep van je bedrijf. En we hebben het ook niet alleen over individuele zoektermen. Je moet nadenken over hoe mensen hun zoekopdrachten formuleren. Neem zowel lange zoektermen (met drie of meer woorden) als korte zoektermen (met een of twee woorden) op.

Beide hebben voor- en nadelen. Hoewel lange zoektermen een lager zoekvolume hebben, is de zoekintentie een stuk explicieter. Korte zoektermen hebben een hoger zoekvolume, maar minder duidelijke intentie. Daarom is het goed om een combinatie van zowel korte als lange zoektermen te gebruiken.

Vergeet niet om onderzoek te doen naar andere soorten zoektermen, zoals gerelateerde termen, generieke termen en concurrent. Een extra tip is om de locatie van je bedrijf, zoals de stad, toe te voegen aan uw zoektermen.

Vraag jezelf af of je zoektermen relevant zijn

Denk aan de intentie van zoekers om de lijst met zoektermen te beperken. Willen ze kopen? Onderzoeken ze alleen maar? je kunt raden waar mensen zich in het aankoopproces bevinden door algemene termen (bijvoorbeeld winterjas) te scheiden van meer specifieke (bijvoorbeeld winterjas van Moncler). Zorg ervoor dat je bij het selecteren van zoektermen deze afstemt op bepaalde momenten tijdens het aankoopproces. Pas vervolgens het type inhoud aan waarnaar je advertenties linken, zoals een blogpost die de meest trendy jassen van het seizoen onderzoekt of juist direct naar een specifieke winterjas van Moncler.

Kijk ook naar het zoekvolume van de zoektermen. Als het zoekvolume te laag is worden je advertenties mogelijk niet aan veel mensen getoond. Als het te hoog is kan dit betekenen dat je veel concurrentie hebt. Zoek naar termen die daartussenin zitten.

Gebruik de juiste hulpmiddelen voor zoekmachine marketing

Hoewel sites als Google Trends of Google Search Console je gegevens over het zoekvolume geven, kun je als je een beter beeld van zoekvolumes wil hebben hulpmiddelen voor zoektermen gebruiken zoals SEMRush of Ubersuggest. Deze kunnen je ook een beeld geven van welke zoektermen je concurrenten gebruiken.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek

Nu heb je een beeld hoe zoekmachine marketing werkt. Maar hoe maak je klanten van website bezoekers? Met marketing automation!

Dit artikel is gebaseerd op “What is Search Engine Marketing?” van AdRoll.