WordPress website personaliseren met HubSpot

De meeste websites zijn maar statisch dingen, elke bezoeker krijgt precies hetzelfde te zien als alle andere bezoekers. En dat terwijl elke bezoeker weer andere behoeften heeft. Dus is het niet veel verstandiger om de content van je website aan te passen aan de behoeften van de bezoeker? Dat heet je website personaliseren. Dat kan op verschillende manieren afhankelijk van het doel van je website. Veel B2B bedrijven gebruiken HubSpot voor marketing automation, dus dan is het niet meer dan logisch om HubSpot ook te gebruiken om je website te personaliseren. Ook als je een website gebruikt op basis van WordPress. En dat kan! Er zijn twee belangrijke manieren waarmee je jouw website kan personaliseren met HubSpot. En daarnaast kan je natuurlijk HubSpot landingspagina’s personaliseren.

Waarom überhaupt je website personaliseren?

In plaats van een algemene en brede ervaring te creëren voor de bezoekers aan je website, is het beter om elke bezoeker een unieke ervaring te bieden die aansluit bij zijn of haar behoeften. Personalisatie is niet uniek voor websites, denk aan de ober in een restaurant die vaste bezoekers bij naam aanspreekt. En waarschijnlijk al weet wat ze gaan bestellen. Hetzelfde warme gevoel als deze ober biedt aan zijn gasten, probeer je met personalisatie te bieden aan de bezoekers van je website.

Smart CTA’s gebruiken om je website te personaliseren

Met een CTA probeer je de bezoekers aan je website aan te zetten tot actie. Bijvoorbeeld om door te klikken naar een landingspagina om een formulier in te vullen. Maar om dat te laten werken moet de boodschap op de CTA natuurlijk wel aansluiten bij de behoeften van die bezoeker. En daarvoor gebruik je Smart CTA’s. Plaats een Smart CTA bijvoorbeeld onderaan een blog, of in de rechterkolom om een relevante download aan te bieden.

De basis hiervoor ligt in het goed segmenteren van de contacten in het HubSpot CRM. Segmenteren kan op diverse manieren, maar hiervoor zou ik beginnen met lijsten op basis van persona, doelgroep en de fase van de customer buying journey waarin ze zich bevinden. Voor dat laatste, stel je gebruikt het See – Think – Do model dan maak je een lijst voor leads in de See fase, een lijst voor leads in de Think fase en een lijst voor leads in de Do fase.

Bij nieuwe bezoekers die nog onbekend zijn in je CRM kan je een whitepaper of ebook aanbieden dat aansluit bij de content op de pagina. Voor een lead in de Think fase die doorklikt vanuit je email nieuwsbrief biedt je een case study aan voor een vergelijkbare klant in dezelfde branch. Zit de lead in de Do fase? Gebruik dan een CTA die doorlinkt naar een landingspagina waarop een afspraak kan worden gemaakt voor een eerste welkomstgesprek.

Een extra laag personalisatie die je hier kan toepassen is personaliseren op de branche waarin de lead actief is. Bijvoorbeeld door de achtergrond afbeelding van de CTA aan te passen op de doelgroep. Stel je hebt twee doelgroepen waar je je op richt, IT bedrijven en consultancies. Voor een onbekende bezoeker zou je een algemene afbeelding van een kantoor kunnen gebruiken. Weet je dat een lead in het segment IT bedrijven valt? Laat dan een achtergrondafbeelding zien die daarbij past. Idem ditto voor consultancies.

Je website personaliseren met Pop-up Forms

Het overmatig gebruik van pop-up formulieren maakt een website irritant. Tegelijkertijd zijn ze een goede manier om leads te genereren met je website. De kunst zit erin hoe je ze inzet. Dus, hoe je de pop-up formulieren personaliseert.

Ook hier ligt de basis in het goed segmenteren en lijsten maken in het HubSpot CRM. En op basis daarvan de juiste regels instellen wanneer een pop-up vertoond moet worden. En nog belangrijker, wanneer juist niet! Je wil namelijk voorkomen dat je een pop-up vertoond ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ aan iemand die net is doorgeklikt vanuit die nieuwsbrief. Dat is een gemiste kans en zorgt voor irritatie.

Match dus ook hier het pop-up formulier en de boodschap erin aan het segment van de bezoeker en de content van de pagina.

Gepersonaliseerde landingspagina’s met HubSpot

Okay okay, strikt genomen heeft dit stuk niks te maken met WordPress. Maar als je HubSpot Marketing Hub Pro gebruikt dan heb je de beschikking over de landingspagina tool van HubSpot. Ja, je kan HubSpot formulieren embedden in WordPress pagina’s, maar ik zou vrijwel altijd aanraden om een CTA naar een landingspagina te gebruiken in plaats van een ingebed formulier. En daarvoor zou ik dan HubSpot landingspagina’s gebruiken in plaats van WordPress landingspagina’s.

HubSpot pagina’s hebben nog een aantal extra mogelijkheden om te personaliseren die WordPress pagina’s niet hebben. Zo kan je hele blokken tekst aanpassen aan de bezoeker. Of zelfs de velden in een webformulier aanpassen aan wat je al van een lead weet. Je hoeft dus geen informatie te vragen die je al wel weet, maar je kan dus juist vragen stellen waarop je het antwoord nog niet weet.

Gebruik dus deze combinatie van HubSpot landingspagina’s en personalisatie van je WordPress website om je bezoekers de ultieme ervaring te bieden!Download nu het Invalshoek Marketing Handboek

De juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal is de kern van effectieve marketing. Maar hoe pak je dat aan? Dat doe je met marketing automation! Wil je meer weten hierover, lees dan het artikel ‘Wat is marketing automation en wat kan je ermee?’

Artikel lezen