Vijf tips voor het kiezen van een CRM

CRM (Customer Relationship Management) speelt een grote rol in het succes van je bedrijf. Dat komt omdat dit het gereedschap is waarmee je de belangrijkste voorziening van je bedrijf beheert, namelijk de relaties met je klanten en leads. Toch komt het nog regelmatig voor dat hiervoor Excel sheets gebruikt worden. Met een handjevol klanten lukt dat nog wel, maar zodra je bedrijf begint te groeien loop je tegen problemen aan. Het resultaat is een verslechterende relatie met je klanten waardoor je groei afneemt en je misschien zelfs de deuren moet sluiten. Daarom is het belangrijk dat je CRM onderdeel maakt van je groei strategie. Niet alleen voor grote bedrijven maar ook juist voor (nu nog) kleine bedrijven. In dit artikel een aantal tips voor het kiezen van een CRM voor jouw bedrijf.

Kies een CRM op de groei

Zorg ervoor dat het CRM dat je kiest mee kan groeien met je bedrijf. Als het dat niet kan zal het je ambities belemmeren. Denk daarbij aan het kunnen toevoegen van nieuwe producten en saleskanalen, maar ook voor nieuwe salesmedewerkers die je in dienst neemt.

Hoe hierbij de mogelijkheden van het platform in gedachten, en ook de prijs. Voor een aantal systemen betaal je per medewerker die er gebruik van maakt, daarnaast zijn er ook CRM waar je gratis medewerkers kan toevoegen maar die weer andere beperkingen hebben.

Gratis ebook: Invalshoek CRM Handboek [Download Nu]

Kies een CRM met de juiste functionaliteiten

Standaard functionaliteiten in veel CRM’s zijn contactmanagement, deal management, taken bijhouden, dashboards en rapportages en het beheer van documenten zoals offertes en contracten. Ook is het belangrijk dat je de juiste functies hebt voor de samenwerking tussen je medewerkers. Zeker als ze op verschillende afdelingen zoals sales en marketing zitten. Denk hierbij aan collega’s kunnen taggen, taken kunnen toewijzen en dergelijke.

Zorg dat het CRM kan praten met je andere bedrijfsapplicaties

Het kunnen koppelen aan de andere systemen die je al gebruikt in je bedrijf gaat je uren aan handwerk besparen. Denk aan een koppeling met je boekhoudsoftware zodat je automatisch facturen kan aanmaken en verwerken. Of bijvoorbeeld met je website zodat nieuwe inschrijvingen voor je nieuwsbrief automatisch als leads aan je CRM worden toegevoegd. Een mooie tool voor het koppelen van applicaties is Zapier.

Ideaal is bijvoorbeeld en koppeling met je email en kalender zodat berichten en afspraken automatisch in het CRM gelogd worden. Zo worden deze ook voor anderen inzichtelijk zodat de hele organisatie op de hoogte is van afspraken met een klant.

Denk na over je marketing- en salesproces

Een CRM is bedoeld om het onderhouden van de relaties met je leads en klanten te vergemakkelijken. Maar daarvoor moet er natuurlijk wel een match zijn tussen het platform aan de ene kant en je marketing- en salesprocessen aan de andere kant. Zonder de juiste match wordt het gebruik een extra administratieve last in plaats van een versoepeling van je sales en marketing.

Bij Invalshoek denken we graag mee over hoe we je processen kunnen matchen op je CRM, neem contact met ons op als je hiervan gebruik wilt maken. We helpen graag!

Probeer voordat je koopt

Probeer het CRM uit voordat je definitief tot aankoop overgaat. Zo weet je zeker dat de mogelijkheden bij je bedrijf passen en aansluit op je behoeften. Hiermee voorkom je dat je een kat in de zak koopt.

De meeste leveranciers bieden een gratis trial periode aan, en vaak ook webinars of één op één sessies waarbij het gebruik van het CRM wordt uitgelegd. Maak hier gebruik van.

Download nu het Invalshoek CRM Handboek!

Ontdek de kracht van email marketing! Lees het in het artikel ‘De voordelen van email marketing voor kleine bedrijven’