ActiveCampaign: zo bouw je een automation om een lead magnet te versturen

Via een bevriend bureau dat WordPress websites ontwikkeld kwam een vraag binnen van een van hun klanten over ActiveCampaign. Deze klant wil een PDF checklist gebruiken als een lead magnet om email adressen te verzamelen die ze later kunnen gebruiken om een aanbod te doen in een email marketing campagne. Nu zijn we hier bij Invalshoek nogal fan van Hubspot, maar we hebben een paar klanten die ActiveCampaign gebruiken dus we weten er zeker wat vanaf! Omdat we ook graag informatie delen bij Invalshoek in dit artikel de stappen in ActiveCampaign die nodig zijn om dit te doen.

Concreet is de vraag van de klant: ‘Hoe bouw ik in ActiveCampaign een automation waarmee ik een PDF checklist weggeef om ze daarna per email te benaderen met een onweerstaanbaar aanbod?’. In dit artikel deel ik het antwoord op deze vraag. Heb je zelf ook een vraag over ActiveCampaign of een andere marketing automation tool? Neem dan contact met ons op want we helpen je graag!

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Automation Handboek [Nu Downloaden]

Overzicht van stappen in ActiveCampaign

Om dit te laten werken heb je een aantal elementen nodig en stappen die je moet zetten:

  1. Webformulier
  2. Bedankpagina of bedankmelding
  3. Lijst met contacten voor automation
  4. Opt-in mail
  5. Opt-in mail bedankpagina
  6. Plek om PDF checklist te hosten
  7. Follow-up mail met PDF checklist
  8. Automation voor versturen van follow-up mail
  9. Lijst met contacten voor follow-up campagne

Het formulier in ActiveCampaign

Ten eerste is een formulier nodig dat bezoekers aan je website in kunnen vullen om ze de PDF checklist aan te laten vragen. Hiervoor kun je ook een andere lead magnet inzetten als dat in jouw geval meer toepasbaar is. Belangrijk is dat je de juiste action instelt, dat kan in de rechterkolom in hetzelfde scherm als waarin je het formulier bewerkt. In dit geval zou ik ervoor kiezen dat iemand die het formulier invult wordt toegevoegd aan een nieuwe lijst, bijvoorbeeld met de naam ‘Request Checklist’ of ‘Request Download’.

Een bedankmelding als het formulier is ingevuld is prima, maar zelf zou ik echter meestal kiezen voor een bedankpagina. Daar kan je dan een extra formulier op zetten om extra informatie uit te vragen of een call-to-action naar andere relevante content op je website om zo meer engagement te creëren. Zo leer je jouw leads beter kennen en kan je uiteindelijk een beter aanbod doen. Er zijn echter ook situaties waarin een bedankmelding beter van toepassing is, bijvoorbeeld als je een modal of fly-in gebruikt om de PDF checklist aan te bieden. In de meeste gevallen is een bedank pagina echter de beste optie!

Dubbele opt-in

In het kader van GDPR heb je een dubbele opt-in nodig om contacten in de toekomst per mail te mogen benaderen. De dubbele opt-in mail kan je bewerken (en eventueel aan of uit zetten) in hetzelfde venster waarin je het formulier bewerkt. Dit zit een beetje verstopt, maar onder het tabje ‘options’ moet je bij ‘form action’ klikken op het tandwieltje naast de lijst waar je contacten op wil zetten. Hier kan je de opt-in mail bewerken evenals de pagina waarop je terecht komt nadat toestemming wordt gegeven om per email benaderd te worden.

De PDF lead magnet

Met ActiveCampaign kan je geen PDF’s meesturen als bijlage; dit kan bij vrijwel geen enkele ander marketing automation programma. Reden hiervoor is dat emails met bijlages vaker in spamfilters blijven hangen. Je hebt dus een plek nodig waar je de PDF checklist kan hosten. ActiveCampaign heeft geen filehosting, dus dien je dit bijvoorbeeld op je eigen website of in bijvoorbeeld Dropbox of Box.com te doen.

De automation bouwen in ActiveCampaign

Als je bovenstaande punten hebt afgevinkt is het tijd om de automation te bouwen die de mail met PDF aflevert. Klik rechtsboven in het automation scherm op de knop ‘New Automation’ en in de modal die dan opent op ‘Start From Scratch’. Vervolgens krijg je een modal met de vraag ‘How will a contact enter your automation?’. Kies voor de optie ‘subscribes to a list’. Kies dan de lijst waar contacten aan worden toegevoegd na het invullen van het webformulier. Vervolgens moet je een action toevoegen voor het verzenden van de follow-up mail met PDF.

Dan kan je de mail maken die verstuurd moet worden. Plaats daar in een knop met CTA die linkt naar de PDF checklist. Als laatste moet je nog een tweede action toevoegen aan de automation. Maak daarvoor een lijst met een naam als ‘Send Checklist’ en voeg een action toe aan de automation die contacten aan deze lijst toevoegt. Dat kan in de modal met actions onder het tabje ‘Contacts’. Dit is de lijst die je gaat gebruiken voor de follow-up campagne met het onweerstaanbare aanbod.

Om het helemaal netjes af te maken

Als je het helemaal netjes wil doen kan je nog een derde action toevoegen die contacten van de oorspronkelijk lijst die je gebruikt met het formulier verwijderd. Strikt genomen is dit niet nodig, maar wel beter qua data integriteit binnen ActiveCampaign. En het zorgt er bovendien ook voor dat iemand meerdere malen de PDF Checklist kan aanvragen. Zonder deze action kan dat namelijk maar één keer.

En als laatste: testen, testen, testen!

Et voilà! Je hebt een werkende marketing campagne voor het aanvragen en afleveren van een PDF checklist. Deze campagne levert een lijst van email adressen die je vervolgens met een nieuwsbrief kan benaderen om een aanbod te doen. Maar vergeet niet om een paar keer testen! Mijn ervaring is dat er altijd wel een foutje in sluipt ergens…Download nu het Invalshoek Marketing Automation Handboek

Wil je met je website meer leads generen? Lees dan het artikel ‘De basis voor succesvolle inbound marketing’