Portret: Andy Hoek scrummaster extraordinaire

Andy Hoek, bijzondere scrummaster. Hij verbetert het klantcontact en maakte een prijswinnende film. Hij wil later venture capitalist worden, houdt van gadgets en streeft naar een eigen satelliet.

Je hebt voor een aantal grote namen gewerkt o.a. Zilveren Kruis Achmea en Agis. Interessanter is natuurlijk de vraag, wat deed je daar?
Meehelpen met het opbouwen van innovatieve contactmogelijkheden via online. Concreet webcare, social media en webchat. Ook heb ik als Certified ScrumMaster gewerkt aan de Zilveren Kruis App en aan de mobiele sites en mobiele zorgzoeker.

Voor wie niet weet wat Scrum is, leg eens uit.
Scrum is een projectmanagement methode, waarbij je de ontwikkeling indeelt in korte sprints. Aan het begin van elke sprint prioriteer je wat het eindproduct moet hebben zodat je aan het einde van de sprint een nieuwe werkende versie van het eindproduct hebt.

Is dat niet bij alle projectmanagement methodes de bedoeling?
Omdat sprints van korte duur zijn bereik je snel concrete resultaten. En wordt het belangrijkste het eerst opgeleverd. Dit in tegenstelling tot veel waterval methodes waar na een lange periode van ontwerp pas wordt gestart met realisatie. En dan pas blijkt of wat wordt opgeleverd ook voldoet aan de verwachtingen. En als dat niet het geval blijkt is het veelal te laat.

Je had het net over de Zilveren Kruis App. Vertel daar eens meer over.
De App stelt gebruikers in staat eenvoudig te declareren door een foto te maken van de nota en deze door te sturen.

Dat deed je hiervoor. Wat doe je nu Andy?
Ik help met de online strategie. Met name om de relatie tussen organisaties en hun klanten te verbeteren. Daarvoor breng ik de route in kaart die leidt van de klant naar de organisatie. En het vervolg, de weg die de klant aflegt door de organisatie of het bestelproces. Die reis naar en door de organisatie noemen we de customer journey. De customer journey begint vaak al offline. Zelfs nog voor de klant weet dat ie misschien klant wil worden bij jou. Het begint bij de behoefte. Nog voor duidelijk is welk product of dienst in die behoefte voorziet.

Dus wat je doet is het klantcontact verbeteren?
Ja klopt. De ene keer betekent dat een betere ervaring voor de klant. De andere keer richt ik mij op dezelfde of een hogere klanttevredenheid tegen lagere kosten voor de organisatie.

Waarom werk je met Metrovision?
Het is fijn om met andere experts samen te werken. Bovendien deel ik de visie op online succes. Metrovision gaat er vanuit dat online succes totstand komt in drie stappen. 1) Een kwalitatief goed platform. 2) bevorderen verkeer naar dat platform 3) conversie. Door samen te werken met verschillende experts halen we het meeste uit elke stap. Daar hebben de klanten de meeste baat bij.

Het is niet zo dat je niks met je studie hebt gedaan he. Want je hebt ook een film gemaakt. Vertel daar eens meer over.
Klopt in 2010 maakte ik samen met Jan Willem Alphenaar, Matthijs van den Broek, Hein Voorwinde en een grote groep vrijwilligers de film DSB the movie. DSB The Movie gaat over de ondergang van de DSB. Het bijzondere aan deze film is dat hij het product is van co-creatie en crowdsourcing. We hebben gedupeerden opgeroepen hun verhalen in te sturen. Op basis van een selectie uit dat materiaal heb ik samen met Hein Voorwinde een script gemaakt. In totaal zo’n 40 scenes. Ook de verfilming van die scenes is het resultaat van crowd-sourcing. Iedereen kon zich aanmelden om een aantal scenes te verfilmen. Meerdere teams verfilmden dezelfde scenes. Deze werden op de site geplaatst. De verfilming van de scene met de meeste stemmen kwam in de uiteindelijke film. DSB The Movie heeft in 2010 de Co-Creation Award gewonnen tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

Laten we het hebben over ambities. Waar wil je zijn over 5 jaar?
Denk eigenlijk niet zo. Weet wel waar ik aan het einde van mijn carrière wil zijn. Dan ben ik venture capitalist. Ik wil graag durfkapitaal verstrekken aan nieuwe innovatieve bedrijven.

Je hebt iets met start-ups. Wat zou jij kunnen betekenen?
Tijdens de groeifase helpen een goeie relatie met de klant op te bouwen. In de breedste zin van het woord. Dat kan zelfs zo ver gaan als betrokkenheid bij product ontwikkeling. Een product wordt pas relevant voor een klant op het moment dat het bij een behoefte aansluit. Deze mentaliteit zie ik ook bij Metrovision. Niet alleen kijken naar wat wordt gevraagd, maar naar wat nodig is.

Wie is je held of voorbeeld en waarom?
Op dit moment is Elon Musk zowel een held als voorbeeld. Hij is een van de mensen achter bedrijven als PayPal, Tesla en SpaceX. Interessant aan de keuzes die Elon Musk maakt is dat hij bedrijven opricht op basis van de dingen die hij wil veranderen.

PayPal startte hij om het betalingsverkeer te vereenvoudigen. Tesla maakt milieuvriendelijk rijden aantrekkelijker voor de markt. Niet alleen door een aantrekkelijke auto. Ook door aantal technologieën open source aan te bieden. Zodat andere fabrikanten ze ook kunnen gebruiken en er een standaard kan ontstaan. SpaceX moet de kosten van ruimtereizen omlaag brengen.

Zou jij dat willen, ruimtereizen?
Ik zou geen nee zeggen. Maar ik zou liever een satelliet willen hebben.

Waarom?
Lijkt me gewoon stoer. Bij Kickstarter was een project wat kleine satellieten wilde lanceren. Maar die hebben helaas niet genoeg geld opgehaald. Anders had ik er al een gehad.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op de website van Metrovision.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates