De opkomst van anonieme social media

Er is een tegengeluid aan het ontstaan tegen grote sociale netwerken zoals Facebook, Linkedin en Google+. Deze netwerken vragen je om je echte naam en gegevens te delen en willen zo de digitale laag van de echte wereld vormen. Maar met apps zoals Whisper en Secret ben je anoniem en is onzichtbaar wie een bepaald bericht geplaatst heeft.

Anonimiteit was in de begindagen van het web heel normaal. Neem eens een kijkje op een oud internetforum en het zal je opvallen hoe weinig gebruikers hun echte naam gebruiken. Op Facebook en Google+ gebruikt vrijwel iedereen hun echte naam. Het gevolg hiervan is dat gebruikers een opgeschoonde versie van zichzelf tonen, met slecht nieuws, teleurstellingen en controversiële meningen netjes weggewerkt. Dit maakt van deze websites vriendelijke plekken, maar ze zijn ook in zekere zin minder eerlijk omdat je minder geneigd bent om je echte gezicht te laten zien.

Maar ja, iedereen heeft wel eens slecht nieuws of een mening die niet geaccepteerd wordt. En deze wil je wel delen, maar misschien niet op een plek waar vrienden, familie en collega’s meelezen. Secret en Whisper zijn dan de perfecte uitlaatklep.

Deze trend brengt wel een aantal gevaren met zich mee. Zo is het geen probleem om kwetsende meningen te ventileren. Scholen kunnen een nachtmerrie worden voor leerlingen die met deze apps gepest worden, daar zullen de makers een oplossing voor moeten verzinnen. Ook zijn ze een perfecte manier om nieuws te lekken en roddels te verspreiden, al dan niet waar. Berichten hebben namelijk wel bereik, en kunnen zo een eigen leven gaan leiden ook buiten deze apps om. De tijd zal leren hoe de makers van Whisper en Secret met deze schaduwkant omgaan.

Anonimiteit is natuurlijk nooit weggeweest, Secret en Whisper bieden niets dat ook niet op Tumblr kan. Of op 4Chan als je echt een hele ranzige mening wil delen… Niet voor niks is daar ‘Anonymous‘ ontstaan. Maar deze trend laat zien dat een grote groep mensen een uitlaatklep nodig heeft om publiek gedachten te delen zonder hun privacy en identiteit op te geven.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!