Kickstarter komt naar Nederland

Kickstarter start op 29 april in Nederland, het is al mogelijk om een project te starten zodat het op de 29e gelanceerd kan worden.Het was al mogelijk om vanuit Nederland projecten te steunen, ook was het mogelijk om een project te starten mits er een zakelijke partner was in een van de landen die Kickstarter al ondersteunde zoals de Verenigde Staten of Canada.

Om een project te starten moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden, zo moet je minimaal 18 jaar oud zijn en moet je in Nederland ingeschreven zijn en de beschikking hebben over een Nederlandse bankrekening. Je kan een project starten vanuit je eigen naam of vanuit een bedrijf, in dat geval moet je ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel. Hoe betalingen gaan lopen is mij nog niet helemaal duidelijk, sowieso via credit card maar of ook ideal ondersteund wordt is mij nog niet duidelijk.

Ik heb al een aantal projecten op Kickstarter ondersteund, sommige daarvan hebben wel hun investeringsdoel gehaald en sommige niet. Nu heb ik zelf het idee dat ik niet in slechte ideëen investeer, maar behalve dat ik zie een groot verschil tussen de projecten die het wel halen en die het niet halen: communicatie.

Succesvolle Kickstarter projecten proberen om van hun investeerders fans en promotors te maken door constant met ze te communiceren. Ze communiceren regelmatig over de voortgang van het project zowel in publieke updates als in updates die alleen investeerders krijgen. Door het social media component van Kickstarter zorgt dit voor extra verkeer, dus meer mensen krijgen het project te zien. En mensen willen deel uitmaken van een levendige community, dus de conversie van bezoeker naar investeerder is hoger. Mee bezoekers plus hogere conversie betekend een grotere kans dat het investeringsdoel gehaald wordt.

Dus als je van plan bent een project te lanceren op Kickstarter, zorg dan niet alleen voor een goed en leuk project met een realistisch investeringsdoel maar ook hoe je een levendige community kan opbouwen.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!