Wat is targeted advertising?

Targeted advertising is de manier waarop marketeers advertenties tonen aan consumenten die inspelen op hun specifieke wensen, interesses en koopgedrag. Meestal wordt dit gedaan door middel van klantdata die het publiek categoriseert aan de hand van factoren zoals demografie, interesses en zoekgedrag. Vervolgens worden daarop gebaseerd unieke advertenties gemaakt specifiek voor die doelgroep.

Voor digitale marketeers en ecommerce is targeted advertising essentieel om een internetgebruiker echt mee te kunnen bereiken, omdat het gepersonaliseerde content laat zien waar gebruikers zich daadwerkelijk tot aangetrokken voelen. Targeted advertising kan ook uit remarketing bestaan, waarbij advertenties nog verder gepersonaliseerd worden en zo klanten aanmoedigen verder te komen in de conversion funnel.

Gratis ebook: Invalshoek Online Adverteren Handboek [Nu Downloaden]

De voordelen van Targeted Advertising

  1. Persoonlijkere advertenties
  2. Hogere brand awareness en brand perception
  3. Stroomlijn marketing inspanningen en houd de focus op groei
  4. Verhoog brand marketing ROI op marketing uitgaven

Ad personalization is door de duidelijke positieve effecten op het koopgedrag klanten, de click-through rate (CTR) en de customer lifetime value (CLV) een van de “heilige gralen” van digital marketing geworden. Door middel van targeted advertising kunnen bedrijven verschillende soorten boodschappen sturen naar verschillende klanten gebaseerd op wat ze weten over de klant. Hoe beter een merk kan inspelen op wat een klant wil en nodig heeft, hoe groter de kans dat klanten reageren op advertenties en zich uiteindelijke aan een merk binden. Onderzoek toont aan dat:

  • 71% van de klanten liever gepersonaliseerde advertenties ziet.
  • Personalisering in digitale marketing de omzet met 15% kan boosten.
  • Personalisering ervoor zorgt dat klanten vaker overgaan tot aankoop; 44% van de klanten wordt vaste klant door middel van gepersonaliseerde advertenties.

Als advertenties te algemeen zijn of niet op de goede plaats staan zullen potentiële klanten dat in de gaten hebben. Wanneer iemands browser vol staat met allemaal advertenties die niet relevant zijn en niets te maken hebben met hun interesses of wensen zal dat de reputatie van een merk of bedrijf alleen maar schaden. Bedrijven kunnen hun reputatie dus juist verbeteren door het tegenovergestelde te doen; hun klanten relevante advertenties en waardevolle content bieden. Zo maak je je merk of bedrijf herkenbaar en geef je het een sterke merkwaarde.

Targeted advertising haalt het meeste uit alle content die een merk of bedrijf publiceert online. Algemene advertising kost vaak relatief (te)veel voor wat het oplevert, targeted advertising daarentegen helpt om te focussen op publiek dat het meest op zal leveren. Door targeted advertising te combineren met basis automation verzamel je op de gemakkelijkste manier informatie over klanten die potentieel veel op kunnen leveren voor je merk of bedrijf.

Targeted advertisements worden gebaseerd op verzamelde data over klanten vanuit bijvoorbeeld demografie, interesses en manieren waarop klanten benaderd willen worden. Door verzamelde data te gebruiken hoef je geen schattingen meer te maken in het klanten acquisitie proces en verlies je minder tijd aan klanten die waarschijnlijk toch niet zullen converteren.

Soorten Targeted Advertising

Contextual targeting

Contextuele targeting helpt marketeers om ad content naast andere content, gerelateerd aan dat wat geadverteerd wordt, te plaatsen. In plaats van advertenties over het hele web verspreid te plaatsen, op plekken die niets met het product of de dienst te maken hebben, linkt contextuele targeting de inhoud van de ad met de context waarin deze geplaatst wordt. Dit zorgt voor een meer geïntegreerde ervaring voor klanten die ze laat zien dat jouw product gerelateerd is aan iets waar ze geïnteresseerd in zijn. Een voorbeeld van contextual advertising is bijvoorbeeld een ad over mascara op een blog over make-up en beauty. Meestal maken marketeers een ad en hangen daar verschillende keywords aan, die de ad publisher dan weer kan gebruiken om te bepalen op welke plaats de ad het beste zal passen.

Behavioural targeting

Targeting gebaseerd op gedrag is enigszins gelijk een contextual targeting, maar kijkt naar het gedrag en de zoekactiviteiten van gebruikers om de posities van advertenties op het web te bepalen. Bij dit type ad targeting worden advertenties geplaatst op plekken die bepaald zijn door zoek- en browsergeschiedenis van gebruikers. Andere factoren die gedragsmatige ad targeting kunnen beïnvloeden zijn aangeklikte links, aankopen, tijd gespendeerd op een pagina, social media follows etc.

Geotargeting

Geotargeting is een essentiële tool in marketing, die vooral handig is voor bedrijven die regionaal of in specifieke gebieden actief zijn. Geotargeting bepaalt waar advertenties gepubliceerd worden aan de hand van de geografische locatie van internetgebruikers en (potentiële) klanten. Dit is ook handig voor bedrijven of merken die een product verkopen dat locatieafhankelijk is of voor adverteerders die een event op een bepaalde locatie promoten.

Social media targeting

Social media is een hotspot geworden voor advertising en ecommerce business. Het gaat zelfs zo ver dat veel mensen liever via social media dingen kopen dan via de website van een merk of in een winkel. Social media targeting helpt bedrijven het gedrag van gebruikers te beïnvloeden op het internet, in zoekmachines en op social media door ze advertenties voor te schotelen die inspelen op hun interesses. Social media targeting kan ook worden gezien als een soort behavioural targeting.

Remarketing

Remarketing is een essentiële tool voor digital marketeers omdat het inspeelt op klanten die al eerder aangetoonde interesse in het perk of product hadden. Het werkt door ad sets (display advertising, emails, social media ads, search ads, etc.) te linken aan online gedrag van een klant. Als iemand bijvoorbeeld online hardloopschoenen heeft besteld, dan zullen de volgende advertenties die hij te zien krijgt vooral gaan over hardloopaccessoires.

Klanten op de juiste tijd en plek benaderen

Tegenwoordig zijn klanten zo gewend aan het zien van advertenties tijdens het online browsen, dat het ze soms niet eens meer opvalt. Precies om die reden moeten merken en bedrijven marketing strategieën ontwerpen waarin klanten op het juiste moment en op je juiste plek benadert worden met gepersonaliseerde content die inspeelt op hun wensen, behoeftes en interesses van dat moment.

Download nu het Invalshoek Online Adverteren Handboek!

Wil jij voor jouw bedrijf targeted advertising inzetten om je doelgroep te bereiken, naamsbekendheid te vergroten en meer omzet te genereren? Bekijk dan nu hoe wij helpen met online adverteren!

Dit artikel is gebaseerd op “What Is Targeted Advertising?” van AdRoll.

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates