Zo ontwikkel je een brand marketing strategie

Marketing bestaat inmiddels al jaren, maar omdat ‘het merk’ als geheel steeds belangrijker wordt, moet er steeds vaker een brand marketing strategie uitgewerkt worden.

 

Er is natuurlijk meer nodig dan alleen een goed product om grote brand awareness te creëren. De markt is verzadigd met soortgelijke producten en ook alle categorieën in zoekmachines staan al helemaal vol met vergelijkbaar aanbod.

Als je een merk aan het opbouwen bent moet je absoluut investeren in een brand marketing strategie die je helpt om op te vallen tussen de concurrentie en bijdraagt aan het opbouwen van relaties met je klanten.

In dit artikel duiken we in de details van brand marketing strategie, laten we zien hoe het verschillend is ten opzichte van standaard marketing strategieën en zetten we uiteen hoe je een brand marketing strategie kan opbouwen.

Inhoudsopgave

Wat is brand marketing?

Brand marketing is simpel gezegd een strategie die bijdraagt aan het opbouwen van een relatie tussen je klanten en je merk, zodat je klantloyaliteit groeit en je sales toenemen. Brand marketing is het werk dat en de energie die je stopt in het promoten van je merk (niet zozeer je producten), inclusief waarden, missie, UVP en andere elementen die jouw merk uniek en waardevol maken.

Gratis ebook: Invalshoek Marketing Handboek [Download Nu]

Wat maakt brand marketing anders dan gewone marketing?

Brand marketing en ‘gewone’ marketing zijn in veel opzichten hetzelfde. Brand marketing wordt bijvoorbeeld uitgevoerd door middel van het delen van informatie middels mailcampagnes, blogposts, social media, digitale ads en landing pages. Dit is bij marketing niet anders.

Maar de focus ligt ergens anders bij brand marketing. Waar standaard marketing producten en diensten aanprijst bij klanten door de nadruk te leggen op de speciale kwaliteiten van het product of de dienst, promoot brand marketing meer het doel, de waarden en de visie en omvat het dus meer alles wat je aanbiedt onder jouw merknaam.

Deze aanpak verbetert je brand awareness en moedigt klanten aan om een langdurige relatie met je bedrijf aan te gaan in plaats van zo af en toe een product te kopen zonder erbij stil te staan wat voor bedrijf er precies achter zit en waar dit bedrijf voor staat.

Maar waarom is dat belangrijk? Omdat klanten het belangrijk vinden te weten van ‘wie’ ze kopen en ‘waarom’ bepaalde merken bepaalde producten verkopen.

Veel klanten zijn bijvoorbeeld op zoek naar milieuvriendelijke schoonmaakproducten van bedrijven die staan voor veilige en groene schoonmaakproducten. Vaak vinden ze dit belangrijk genoeg om meer geld aan zeep of afwasmiddel uit te geven. Een voorbeeld van een succesvol bedrijf op dit gebied is Marcel’s Green Soap. Dit bedrijf gebruikt brand marketing strategieën om hun publiek te laten zien ‘wie’ ze zijn en ‘waarom’ ze doen wat ze doen, naast dat ze het gebruiken om producten te verkopen.

Naast dat brand marketing de brand awareness van een merk verbetert moedigt het klanten ook aan om trouw te blijven. En gezien 89% van de klanten aangeeft als klant bij een bedrijf te blijven als het bedrijf dezelfde waarden deelt is brand marketing dus een goede manier om deze klanten aan je te binden.

Hoe ontwikkel je een brand marketing strategie?

Brand marketing heeft dus een duidelijke positie in je bedrijfsplan en biedt veel voordelen. Maar de echte vraag is: Hoe ontwikkel je een succesvolle brand marketing strategie?

Er zijn veel elementen die hiermee te maken hebben. Hieronder geven we vijf tips die je op weg helpen.

Definieer je visie

Als je op reis gaat weet je meestal wel wat de bestemming is. Net als bij het plannen van een reis moet je voor het opstellen van een brand marketing strategie ook een doel voor ogen hebben.

Het hebben van een visie zorgt ervoor dat je marketing richting krijgt en dat je de focus behoudt wanneer je nieuwe campagnes voor je brand marketing strategie lanceert. Door je doel en visie duidelijk te maken geef je ook richting aan je klanten.

Hier volgen een paar voorbeelden van hoe je visie eruit zou kunnen zien:

  • Xenos: The place to go to voor klanten die graag geld besparen
  • Google: Toegang tot alle informatie ter wereld in één klik
  • Habitat for Humanity: Streven naar een wereld waarin iedereen een huis heeft

Het definiëren van je visie is simpelweg bepalen waar je bekend om wilt staan als bedrijf en wat je wilt bereiken als merk. Het is een doorlopend proces dat om veel (zelf)reflectie vraagt. Maar uiteindelijk geeft het je veel helderheid in en richting aan hoe je je producten moet marketen, verkopen en ontwikkelen.

Leer je publiek kennen door middel van onderzoek

Als je bezig bent met het bouwen van een merk moet je sowieso marktonderzoek verrichten. Maar als je besloten hebt een brand marketing strategie te ontwikkelen moet je hier zéker veel aandacht aan geven.

Marktonderzoek maakt duidelijk met wie je precies communiceert en wat hun pijnpunten en/of doelen zijn. Het legt ook bloot hoe je het beste je merk kan marketen bij je publiek zodat ze geïnteresseerd raken in wat je doet en vervolgens je producten willen kopen.

Marktonderzoek is een genuanceerd proces dat veel tijd en energie vraagt. Maar er zijn verschillende manieren waarop je het kunt aanpakken, zoals:

  • Een poll openen om te onderzoeken waarom voormalige en huidige klanten voor jouw merk kozen, wat hun pijnpunten zijn en wat ze prettig vinden aan jouw merk
  • Één op één interviews afnemen met voormalige en huidige klanten om bovenstaande punten mee te bespreken
  • De uitingen op sociale kanalen zoals Instagram Twitter en Facebook in acht nemen om informatie te ontdekken die je anders wellicht niet verkregen zou hebben
  • Door Google en/of Amazon recensies gaan om zo de pijnpunten en doelen van je (potentiële) klanten te ontdekken

Zorg dat je opvalt

Omdat er een aantal gelijkenissen zijn tussen jou en je concurrenten en jullie producten moet je ervoor zorgen dat jouw merk opvalt.

Opvallen tussen de rest kan je bereiken door de tone of voice of middels het kleurenschema, maar het belangrijkst is is dat je opvalt met je boodschap. Je missie, visie en belofte aan je klanten moeten anders zijn dan die van je concurrenten, zelfs als ze hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden.

FedEx en UPS zijn goede voorbeelden hiervan. Beide bedrijven staan bekend om het snel en betrouwbaar versturen van pakketten wereldwijd. Maar allebei hebben ze hun eigen boodschap.

FedEx belooft bijvoorbeeld ‘volgende dag’ levering middels hun slogan: “When it absolutely, positively has to be there overnight.” UPS aan de andere kant focust juist op de ‘logistiek’ en daarmee meer op de betrouwbaarheid en het soepel laten verlopen van een verzending.

Uiteindelijk is het aan jou en je team om te bepalen hoe jullie met je bedrijf op willen vallen, zonder je marktonderzoek en je visie uit het oog te verliezen.

Houd je aan je richtlijnen

Consistency is key to conversion. Voor je klanten is het belangrijk dat ze herkenning ervaren in het merk waar ze van kopen. Dit is voor jouw merk geen uitzondering.

Het ontwikkelen van duidelijke brand guidelines maakt het mogelijk om een consistente brand identiteit op elke digitale (en fysieke) platform te creëren en makkelijk met je klanten te kunnen communiceren.

Gebruik je merkwaarden om te verbinden met je klanten

Omdat bijna 9 van de 10 klanten waarschijnlijk loyaal blijven aan merken die dezelfde waarden hebben, is het geen verrassing dat merkwaarden een krachtige tool kunnen zijn om je te verbinden met je publiek.

Sterker nog, middels de waarden van je merk kun je je klanten ook een inkijk geven in je bedrijf, hoe je werknemers behandeld worden, hoe je omgaat met de omgeving etc.

De sleutel is om authentiek te blijven. Geloof het of niet, maar klanten voelen onzekerheid en ongemak aan. Daarnaast is het belangrijk om zelf écht achter je waarden te staan om ze consistent te blijven inzetten in je marketing.

Dus neem uitgebreid de tijd om drie tot vijf waarden op te stellen waar jij en je bedrijf 100% achter staan. Zodra je die helder hebt kun je ze inzetten in je brand marketing en campagnes. Belicht ook voor elke waarde waaróm je erachter staat en laat zien hoe deze waarden terug te vinden zijn in je bedrijf. Zo ontdek je gelijkenissen met je klanten en leg je goede fundaties voor duurzame relaties met ze.

Conclusie

Een brand marketing strategie ontwikkelen vergt veel aandacht en energie. Maar het is zeker noodzakelijk als je op wilt vallen tussen je concurrenten en met je klanten wilt verbinden. Als je bovenstaande strategieën toepast zul je zien dat je succesvolle en waardevolle marketing voor je merk kunt creëren.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Onderdeel van elke goede brand marketing strategie is het ontwikkelen van krachtige brand messaging. Wij hebben een oefening voor je waarmee je in 30 minuten je brand messaging sterk kunt verbeteren. Lees nu hoe!

Dit artikel is gebaseerd op “Getting Your Brand Noticed: Brand Marketing Strategy” van Frontify.

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates